Artikler om projekter

Kom tættere på nogle af de initiativer, som Fonden har givet støtte til

Her på siden finder du links til længere artikler om udvalgte projekter både på Fondens hjemmeside og i andre medier. For korte beskrivelser af mere end 150 støttede projekter, se projektoversigten 


Foto: Lizette Kabré Foto: Lizette Kabré

Ja, vi er krævende på kvalitet
Støtter I kun kæmpestore projekter? Og hvorfor er I besværlige at samarbejde med? Sekretariatsleder Hans Kristian Kristensen svarer her på nogle af de spørgsmål, vi ofte får i A.P. Møller Fondens folkeskoledonation.

Læs interviewet med Hans Kristian Kristensen

 


Foto: Besyv Foto: Besyv

Tag ordet med dig

Elever i femten 4. klasser har rykket sig markant gennem et initiativ, hvor lærere og læsevejledere har været på efteruddannelse og undervist eleverne efter et 28-lektioners forløb med fokus på ord og betydning. 

Se artikel om projektet 'Tag Ordet med Dig'

 


Foto: Lizette Kabré Foto: Lizette Kabré

Nødvendigt med en mere ligeværdig skole

Børns sociale baggrund har fortsat alt for stor indflydelse på, hvordan de klarer sig i livet. Skolen har en stor opgave med at udligne sociale forskelle, mener norske Thomas Nordahl, der er professor i pædagogik og et af de seks medlemmer i vurderingsudvalget hos A.P. Møller Fondens folkeskoledonation.

Læs interviewet med Thomas Nordahl

 


Foto: Colourbox Foto: Colourbox

Forvaltningen som coach, dirigent og blå blink
Erfaringerne viser, at forvaltningsledelsen spiller en væsentlig rolle for, om et projekt bliver til nye vaner eller ender i skolernes dueslag. Få to skolechefers perspektiver på denne opgave.

Se artikel om forvaltningsledelse

 


Foto: ARKEN Undervisning Foto: ARKEN Undervisning

Kompetenceudvikling, der går i lærerhjertet
Når lærere udvikler undervisning sammen med andre fageksperter, booster det fagligheden og motivationen hos både lærere og elever. Tre lærere fortæller om deres oplevelse af samarbejde med fagfolk på hhv. et stadsarkiv, et kunstmuseum og et teater.

Se artikel om 3 projekter med fokus på åben skole

 


Foto: Kristine Mengel Foto: Kristine Mengel

Strategisk ledelse sætter spor på hele skolen

I Odense har kommunens 33 skolers ledelser været med i et projekt, der skal styrke de enkelte skolers lederskab og samle skoleledelserne i netværk på tværs af skoler.

Se artikel om projektet ’Kvalificering af skolernes lederskab’

 


Foto: House of Creativity Foto: House of Creativity

Vejledere spydspids for udvikling
Sønderborg har fået uddannet vejledere på alle kommunens 17 skoler inden for fem forskellige fagfelter. Der er etableret fem videnshuse, hvor vejlederne er organiseret og kan hente inspiration og sparring.

Se artikel om projektet  ’City of Educational Change and Learning Design’

 


Foto: Tønder Kommune Foto: Tønder Kommune

Et boost til tysk i grænselandet
I Aabenraa har alle børn nu tysk fra 3. klasse og i Tønder fra 0. klasseAlle tysklærere i de to kommuner har fået kompetenceudvikling, og der er udviklet undervisningsforløb, som lærere i hele landet kan få glæde af.

Se artikel om projektet 'Tidlig tysk på skemaet'

 


Foto: Læringscenter Randers Foto: Læringscenter Randers

En ny værktøjskasse
På alle Randers' 22 skoler bliver der arbejdet med professionelle læringsfællesskaber. En 'Åben-dør-uge', hvor dørene til alle undervisningslokaler stod åbne, blev et effektivt startskud til afprivatisering af undervisningen på Blicherskolen.

Se artikel om projektet ’Professionelle læringsfællesskaber’