Østre Gasværk version 2.0

Arkitekturen i den gamle gasbeholder står knivskarpt efter en renovering, der også omfatter lys og lyd samt mere komfort til publikum

Med bl.a. ny sceneteknik, sæder og udsyn til arkitekturen har Østre Gasværk fået den mest gennemgribende ombygning, siden stedet åbnede som teater i 1979. Foto: Østre Gasværk

Med premieren på musikforestillingen ”Pelle Erobreren” kunne Østre Gasværk efter 10 måneders intense byggeaktiviteter i oktober 2018 byde publikum indenfor til en version 2.0 af det cirkelrunde teater i København. Der er bl.a. installeret ny og tidssvarende teknik, og publikum har fået komfortable sæder, mere benplads og bedre udsyn. Endvidere har der været særligt fokus på at bringe stedets usædvanlige arkitektur frem i lyset.

Martin Nyrop var inspireret af Pantheon i Rom, da han tegnede gasbeholderen fra 1883. Foto: Østre Gasværk Martin Nyrop var inspireret af Pantheon i Rom, da han tegnede gasbeholderen fra 1883. Foto: Østre Gasværk

Bygningen er oprindelig bygget som gasbeholder i 1883. Martin Nyrop, som vi bedst kender som arkitekten bag Københavns fornemme rådhus, havde også ambitioner for det industrielle byggeri. Han lod sig inspirere af en af romertidens mest berømte bygninger, Pantheon. Ligesom det er tilfældet med templet i Rom, gav Martin Nyrop Østre Gasværk en diameter, der betyder, at man har hele rummet i sit synsfelt, hvis man stiller sig med ryggen mod ydermuren. Gasværket lukkede for produktionen i 1960’erne. I dag er bygningen fredet.

Edderkoppen under taget
Omdrejningspunktet for det, der har været den mest gennemgribende ombygning, siden stedet åbnede som teater i 1979, er konstruktionen af en gigantisk 16-benet ”edderkop”, der hvælver sig mere end 20 meter over scenegulvet. Edderkoppens opgave er at bære scenebelysning, lydudstyr og scenografidele.

Efter 10 måneders intens ombygning slog Østre Gasværk igen dørene op i oktober 2018. Foto: Østre Gasværk
Åbningsforestillingen i de nye faciliteter var ”Pelle Erobreren”. Foto: Natascha Thiara Rydvald
Helt central i ombygningen er en 16-benet teknikrig - her er de første ben på vej. Foto: Østre Gasværk
Alt udstyr hænger synligt for publikum på den fritlagte scene, og her giver riggen helt nye variationsmuligheder. Foto: Østre Gasværk
Også de flytbare publikumspodier giver nye muligheder for at skabe nye teaterrum. Foto: Østre Gasværk
Ombygningen har givet os bedre betingelser for at producere de forestillinger, vi gerne vil.
Emmet Feigenberg, teaterdirektør

I et traditionelt kukkasseteater er der masser af plads til teknik, lys, rekvisitter og scenografidele på bagscenen, sidescener og over sceneloftet. Det har man ikke på Østre Gasværk, hvor scenen er fritlagt, og alt dermed foregår synligt for publikum. Derfor får teknikriggen en nøglerolle, forklarer teaterets direktør Emmet Feigenberg:

”Uden riggen ville vi hurtigt løbe tør for variationsmuligheder. Der skal hænge rigtigt meget for, at man kan skabe teater i et rum som Østre Gasværk. Edderkoppen er derfor virkelig et scoop”.

"Edderkoppen" med 16 ben kan bære 40 tons teknisk udstyr. Foto: Østre Gasværk "Edderkoppen" med 16 ben kan bære 40 tons teknisk udstyr. Foto: Østre Gasværk

Ny teknikrig uundværlig
Den eksisterende rig var forældet og kunne efterhånden ikke bære alt det udstyr, der er nødvendigt i et moderne teater. ”Der var en potentiel risiko for, at man på et tidspunkt ikke måtte spille teater mere, fordi den var for tung”, supplerer produktionschef Jens Refslund Christensen, der også er direktør i Ejendomsfonden Østre Gasværk, som har stået for byggeriet.

Den nye rig kan ud over sin egen vægt på 150 tons nu bære 40 tons udstyr. Det giver en kapacitet, der rækker langt ind i fremtiden. Desuden er den udstyret med 16 motorer, der hver kan løfte et ton udstyr. De små kraner har også løst en sikkerhedsudfordring, idet teaterets medarbejdere fremover kan skifte grej uden at være nødt til selv at skulle til vejrs.

Nyrops arkitektur fritlagt
Udskiftningen af teknikriggen blev samtidig løftestang for teaterets store ønske om at fritlægge Nyrops storslåede arkitektur, så den kan blive en del af oplevelsen, når man kommer til en forestilling. Den gamle konstruktion med de fire enorme gitterbjælker skjulte nemlig store dele af arkitekturen.

Også her er ståledderkoppen en del af løsningen. Hvert af de 16 smalle ben er placeret ud for de 16 bærende piller i Nyrops opbygning. Dermed står resten af den indre facade og de flotte detaljer frit. Ydermere følger stålbenene tagets krumning, så de understreger kuplen og dens dimensioner.

Hvor teknikken før spærrede for udsynet, kan man nu kigge hele vejen op i kuplen. Foto: Østre Gasværk Hvor teknikken før spærrede for udsynet, kan man nu kigge hele vejen op i kuplen. Foto: Østre Gasværk

”Edderkoppen varetager de nødvendige tekniske funktioner samtidig med, at det er blevet et smukkere rum. Selvom konstruktionen er stærkere end den gamle, er der mindre, der forstyrrer gasbeholderens magtfulde udtryk. Det mest banebrydende er, at du i dag kan kigge hele vejen op i kuplen. Før spærrede den gamle rig for udsynet. Nu har vi monteret 496 lamper i kuplen. Det er meget effektfuldt”, tilføjer Emmet Feigenberg.

Nye installationer – større fleksibilitet
Som en del af ombygningsprojektet er al el i gasbeholderen udskiftet og opdateret. Parallelt hermed er installationerne til vand, varme og ventilation fornyede, så indeklimaet er behageligt uanset, hvor i salen man sidder.

El- og vandforsyningen er lagt i det nystøbte gulv, så man har let adgang til installationerne, når man på et tidspunkt ønsker at ændre på opbygningen af publikumspladserne. Netop den fleksibilitet har været et af de store ønsker, påpeger Emmet Feigenberg. ”Publikumspodierne er store og tunge, men nu har vi da muligheden for at flytte dem. Vi drømmer f.eks. om en gang at placere publikum hele vejen rundt som i en arena”.

850 nye tidssvarende og flytbare stole sørger for siddekomforten, mens afstanden mellem rækkerne er øget, så der er bedre benplads, understreger Jens Refslund Christensen: ”I forhold til den gamle sal har publikum fået bedre udsyn, og scenen er blevet meget bredere, fordi vi har fjernet de sorte scenetæpper, der hang ned fra loftet på begge sider, så de kunne bruges som sidescener til scenografielementer og af skuespillerne”.

Nye sceniske muligheder
Østre Gasværk, der fortsat skal være kendt for sine store og spektakulære musicals og klassikere, er i gang med at udvikle de sceniske muligheder, som det nyindrettede teater giver, fortæller Emmet Feigenberg:

Arkitekturen, der nu træder tydeligere frem, er med til at trække publikum til teatret. Foto: Østre Gasværk Arkitekturen, der nu træder tydeligere frem, er med til at trække publikum til teatret. Foto: Østre Gasværk

”Ombygningen har givet os bedre betingelser for at producere de forestillinger, vi gerne vil. Men vi skal hele tiden holde os for øje, at man ikke kan gemme bygningen væk. Vi er nødt til at tænke bygningen ind som medspiller. Men faktisk er noget af publikums incitament for at komme her selve bygningen. Derfor er det et aktiv, at arkitekturen nu træder tydeligt frem”.

Skulle der blive behov for sparring undervejs, kan Østre Gasværk trække på et internationalt netværk af cirkelrunde teatre. Med i samarbejdet ”Theatres 360” er blandt andre Round House i London, Cirque Jules Verne i Frankrig fra 1889 og kulturhuset TOHU i Montreal fra 2004.

Redaktionen afsluttet januar 2019

Tags

Kultur Restaurering Teknisk udstyr