I AUDIENS

Efter gennemgribende restaurering af Audienssalen på Frederiksborg Slot kan et af landets fineste barokinteriører igen besøges

Det første, man ser i Audienssalen, er en stor løve, der holder et relief med Christian V's profil. Foto: Jens Lindhe
Den nyrestaurerede pragtsal byder på en rejse til barokkens scene for enevældens magt. Foto: Jens Lindhe
Alle paneler er restaureret og marmoreringen gennemgået og retoucheret. Foto: Jens Lindhe
Også Audiensgangen er undergået tiltrængt restaurering. Foto før (tv.): Det Nationalhistoriske Museum, foto efter (th.): Jens Lindhe
Alle malerier har været nedtaget for at blive renset og retoucheret. Foto: Det Nationalhistoriske Museum
Landets fremmeste konservatorer og forskere har været involveret i restaureringen. Foto: Jens Lindhe
Hele verden hylder Christian V i salens malerier fra de fire verdensdele, Amerika (foto), Afrika, Europa og Asien. Foto: Jens Lindhe
Den delvist smuldrende stuk med bl.a. såkaldt bruskbarok er blevet gennemgået, kompletteret og hvidtet. Foto: Jens Lindhe
Der er kun anvendt materialer, som man også ville have brugt, dengang rummet blev lavet i 1680'erne. Foto: Jens Lindhe

Før man træder ind i Audienssalen på Frederiksborg Slot, bliver den højtidelige stemning slået an med en vandring gennem den rigt ornamenterede Audiensgang. Her er stuk og malerier, marmorgulv, marmorerede træpaneler og lysindfald fra store vinduespartier.

Audiensgangen er rigt ornamenteret med bl.a. stuk og marmorerede træpaneler. Foto: Jens Lindhe Audiensgangen er rigt ornamenteret med bl.a. stuk og marmorerede træpaneler. Foto: Jens Lindhe

Når dørene bliver slået op til selve Audienssalen, ser man som det første Christian V's profil i et relief, som bliver holdt af en stor løve. Som Mette Skougaard, direktør på Det Nationalhistoriske Museum Frederiksborg Slot, siger, så forstår man øjeblikkeligt, at man ikke skal møde hvem som helst her.

Himmelsk lysindfald

I slutningen af 1600-tallet tog den enevældige konge imod adels- og hoffolk, ambassadører og gesandter i netop denne pragtsal. Christian V var gerne placeret midt i rummet omgivet af pompøse stukdekorationer, plafondmalerier og kongemalerier, der understregede hans position som majestæt. Kuplen over midten af rummet med næsten himmelsk lysindfald fra store skrånende vinduer, den overdådige indretning og udsmykning symboliserede, at kongen var indsat fra højeste sted hævet over almindelige dødelige.

Tidens tand

Audienssalen og -gangen blev skabt af Christian V's generalbygmester, Lambert van Haven, i 1680'erne efter fransk og italiensk forbillede og er et af de fornemmeste eksempler på et barokinteriør i Danmark. Van Haven udformede rummet i det eksisterende renæssancehus efter en brand i 1665. Her fjernede han loftet og konstruerede den store kuppel inden for den gamle bygning. Da Frederiksborg Slot brændte i 1859, undslap denne del af slottet skaderne, og interiøret har stået næsten i sin oprindelige udformning i over 300 år.

Store skrånende vinduer giver næsten himmelsk lysindfald i kuplen over midten af rummet. Foto: Jens Lindhe Store skrånende vinduer giver næsten himmelsk lysindfald i kuplen over midten af rummet. Foto: Jens Lindhe

I 2012 startede en omfattende restaurering af hele Audienssalen og -gangen finansieret med en donation fra A.P. Møller Fonden. Tiden var nemlig ikke gået sporløst hen over rummene. Den delvist smuldrende stuk med en herlighed af putti og såkaldt bruskbarok er blevet gennemgået, kompletteret og hvidtet. Alle malerier inklusive det store plafondmaleri i kuppelloftet har været nedtaget for at blive renset og retoucheret. Alle paneler er restaureret og marmoreringen gennemgået og retoucheret. Træværk er behandlet for insektangreb, råd og svamp, og marmorgulve er blevet restaureret. "Det var et dogme for os, at der ikke skulle indføres nye materialer, som man ikke ville have brugt, dengang rummet blev lavet. Det kunne man med sindsro lade være med, for hele interiøret var fantastisk velbevaret på trods af, at det har stået uden nogen form for moderne klimastyring", siger Mette Skougaard. Faktisk var nogle skader resultat af tidligere tiders konserveringsmetoder.

Landets fremmeste konservatorer og forskere har været involveret i restaureringen. Processen er gennemdokumenteret, så den viden, man har oparbejdet, kan gå videre til andre, der arbejder med de samme restaureringsproblematikker, fortæller museumsdirektøren.

Magtens scene

Den nyrestaurerede Audienssal og -gang byder på en rejse i tid og rum for den nutidige besøgende. Man kan opleve, hvordan arkitektur, dekorationer og kunst i barokken smeltede sammen i en helhed. "Det er et teater og en perfekt scene at udstille enevældens magt", siger Mette Skougaard.

Farvesætning og detaljer står helt klare efter rensning af maleriet af Christian V i imperatorkostume og hans tre sønner. Detalje th. Foto: Jens Lindhe Farvesætning og detaljer står helt klare efter rensning af maleriet af Christian V i imperatorkostume og hans tre sønner. Detalje th. Foto: Jens Lindhe

Et maleri af franske Jacob d'Agar viser Christian V i imperatorkostume komplet med hermelinforet kåbe flankeret af kongesønnerne Kronprins Frederik (IV), Prins Christian og Prins Karl. Efter rensningen står farvesætningen og maleriets mange detaljer helt klare. Ved siden af er malerier af kongens forfædre, bl.a. Christian IV.

"Man ser, at Christian V i sin fremtoning refererer til den antikke verden og kan sammenlignes med Alexander den Store og de romerske kejsere", siger museumsdirektøren. De mange malerier af kongens forfædre understreger hans legitimitet som konge. Hvis man er i tvivl om Christian V's tapperhed og dygtighed, er salen ydermere udsmykket med malerier fra Den Skånske Krig i slagscener, hvor kongen var sejrherre.

Lægger man nakken langt tilbage, ser man to figurer med hinanden i hånden på plafondmaleriet i kuppelloftet. De symboliserer Christian V's valgsprog, "Fromhed og retfærdighed". Fire andre loftsmalerier har figurlige fremstillinger af de fire verdensdele, Amerika, Afrika, Europa og Asien, og unisont udsiger de, at hele verden hylder Christian V.

Det omfattende restaurationsarbejde er blevet fulgt af et kamerahold fra Danmarks Radio, og en dokumentarfilm om bevarelsen af denne umistelige del af Danmarks kulturarv vil på den måde blive tilgængelig for et bredt publikum.

Redaktionen afsluttet maj 2016

Tags

Historie/Kulturhistorie Kulturarv Museum Restaurering