Poetisk museumskunst

Det nye H.C. Andersens Hus byder snart på eventyrlige oplevelser for danske og internationale gæster i alle aldre

En oplevelseshave med buede hække bliver det første, man møder i det kommende H.C. Andersens Hus. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning En oplevelseshave med buede hække bliver det første, man møder i det kommende H.C. Andersens Hus. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
"Vi skal ind i eventyrene som det første, for her er alle folk med", museumsdirektør Torben Grøngaard Jeppesen

Eventyrforfatteren H.C. Andersen, der levede fra 1805 til 1875, er Danmarks største og mest folkekære digter. Hans forfatterskab er helt igennem dansk, og samtidig er hans fortællinger kendt og elsket overalt i verden. De er oversat til mere end 160 sprog.

Museumsbyggeri i særklasse
Siden 1908 har Odense haft et biografisk museum, H.C. Andersens Hus, tilegnet den store forfatter og med hans ydmyge fødehjem i byens historiske kvarter som hjørnesten. I forbindelse med en storstilet genopbygning af Odense bymidte har Odense Bys Museer projekteret et nyt H.C. Andersens Hus med eventyrene som udgangspunkt snarere end den biografiske historie, fortæller museumsdirektør for Odense Bys Museer Torben Grøngaard Jeppesen. "Og på samme tid vil vi skabe et museum, der ligger som en diamant midt i centrum", fortæller han.

Museet bygges i lette strukturer af glas og træ med beplantet tag. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
Det nye byggeri er inspireret af dansk bindingsværkstradition, som her H.C. Andersens barndomshjem. Foto: Odense Bys Museer
Der anlægges også en have, som bliver åben for offentligheden. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
Børnene får deres helt eget hus i det nye museum. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
Scenografiske greb gør H.C. Andersens univers levende i udstillingen. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
En letbane løber forbi museet, der bliver del af en storstilet genopbygning af Odense bymidte. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning

Det nye H.C. Andersens Hus bliver nu virkeliggjort med et museumsbyggeri i international særklasse tegnet af den japanske stjernearkitekt Kengo Kuma. Museet vil i ét anlæg rumme en have i terræn, der er åben for offentligheden, og et eventyrhus, et børnehus og et museum under jorden. Samtidig vil en bred vifte af state-of-the-art teknologier og scenografiske greb levendegøre forfatterens eventyrlige fortælleunivers. Projektet er realiseret med en donation fra A.P. Møller Fonden.

Finurlig og underspillet
Det nye H.C. Andersens Hus er nybrydende inden for dansk museumsbyggeri, hvilket ikke mindst skyldes, at man valgte at udskrive en international idékonkurrence, før man udskrev arkitektkonkurrencen. Man var interesseret i at indkredse en nutidsopfattelse af H.C. Andersen og håbede, at den kunne danne grundlag for et byggeri og en udstilling for alle slags besøgende fra alle lande, fortæller Torben Grøngaard Jeppesen. Der kom næsten 500 forslag. "Der er en enorm interesse i Danmark og i resten af verden for H.C. Andersen. Konkurrencen viste, at det er hans poesi, hans finurlighed, det overraskende og underspillede, der fænger. Han underspiller nemlig sine historier, og det kommer der en stor historie ud af".

Der er således ikke lagt op til et monumentalt byggeri, men bygnings- og udstillingskunst der på elegant vis indfanger Andersens enkle, men flertydige univers.

Fra virkelighedens have stiger man ned i en fantasiverden under jorden. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning Fra virkelighedens have stiger man ned i en fantasiverden under jorden. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning

Mellem fantasi og virkelighed
Når Kengo Kumas kommende H.C. Andersens Hus i Odense står færdigt i 2020, vil man som det første blive mødt af en oplevelseshave med buede hække i forskellige højder, buske, træer og blomster. Udstillingen vil befinde sig under jorden, og over den vil lette strukturer af glas og træ skyde op, inspireret af dansk bindingsværkstradition og med beplantet tag. Ligesom eventyrene af den store digter slører museet linjerne mellem fantasi og virkelighed. Fra virkelighedens have stiger man således ned i en fantasiverden i museets underjordiske etage.

Det vindende formidlingskoncept af det prisbelønnede Event Communications i London tager udgangspunkt i H.C. Andersens eventyr for efterfølgende at lukke op for manden og hans samtid. "Vi skal ind i eventyrene som det første, for her er alle folk med. Tanken er ikke at fortælle eventyrene, men at formidle en genkendelse af dem og inspirere til videre læsning af H.C. Andersen", siger museumsdirektøren.

Nyskabende udstillingsdesign
Det var nødvendigt at bygge under jorden, hvis museet skulle blive så stort, som man ønskede, og det spillede godt sammen med Event Communications’ grundidé, fortæller stedets Head of Content Eithne Owens.

Med innovative teknologier inden for lyd- og lyskunst vil udstillingen finde ind til eventyrenes essens. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning Med innovative teknologier inden for lyd- og lyskunst vil udstillingen finde ind til eventyrenes essens. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning

Et af de eventyr, Event lod sig inspirere af, var Fyrtøjet. Her kravler en almindelig soldat gennem et træ ned til en anden verden, og på præcis samme måde får man adgang til udstillingen ved at gå fra haven ned til et eventyrligt møde med H.C. Andersens fortællinger.

"Vi vil skabe en museumsoplevelse, der har den samme nyskabende kvalitet som Andersens eventyr. Det er ikke et typisk biografisk museum om manden H.C. Andersen, men om forfatteren og historiefortælleren H.C. Andersen", siger hun. Udstillingen vil med få ord finde ind til eventyrenes essens ved at benytte sig af fortælleteknikker fra teaterets verden og innovative teknologier inden for lyd- og lyskunst. "Vores forhåbning er, at man skal føle, at man har mødt H.C. Andersen", siger Eithne Owens. I løbet af udstillingsoplevelsen får gæsterne mulighed for at forstå det kreative sind bag historierne, og hvordan oplevelser fra H.C. Andersens liv gav inspiration til hans eventyr.

På museet mærker man en stærkt stigende interesse - her ses "Mindehallen" i det nuværende H.C. Andersens Hus. Foto: Odense Bys Museer På museet mærker man en stærkt stigende interesse - her ses "Mindehallen" i det nuværende H.C. Andersens Hus. Foto: Odense Bys Museer

En poetisk vision
Interessen for H.C. Andersen er stærkt stigende, ikke mindst i den asiatiske verden. Museet havde 135.000 besøgende i 2016, hvoraf næsten 70 procent kom fra udlandet. Samtidig med at det kommende museum vil orientere sig mod et internationalt publikum, vil det favne både lokal og national H.C. Andersen-interesse, pointerer museumsdirektøren. "Vi laver et museum, som er en forpligtelse for Danmark og Odense, et sted hvor Andersen er tilgængelig. Det nye museum skal være uomgængeligt for alle danskere herunder alle danske børn".

Museumsdirektøren glæder sig over det kommende H.C. Andersens Hus og er begejstret for arkitekt Kengo Kumas vision for museet: "Det er bindingsværk, men det er også japansk bygningskunst. Der er en eventyrlighed over det, der taler til de mange".

Redaktionen afsluttet juli 2017

Tags

Anlæg/Parker Arkitektur Historie/Kulturhistorie Kunst Litteratur Udstilling