Poetisk museumskunst
Det nye H.C. Andersens Hus byder snart på eventyrlige oplevelser for danske og internationale gæster i alle aldre
Det er med stor glæde og forventning, at Fondens bestyrelse støtter et nyt H.C. Andersen Hus i Odense. Den anerkendte, japanske arkitekt Kengo Kuma har skabt en smuk og fantasifuld ramme om en helt ny og ambitiøs udstilling, som udvikles i samarbejde mellem Odense Bys Museer og Event Communications,
Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, formand for A.P. Møller Fonden
Eventyrforfatteren H.C. Andersen, der levede fra 1805 til 1875, er Danmarks største og mest folkekære digter. Hans forfatterskab er helt igennem dansk, og samtidig er hans fortællinger kendt og elsket overalt i verden. De er oversat til mere end 160 sprog.
Museumsbyggeri i særklasse
Siden 1908 har Odense haft et biografisk museum, H.C. Andersens Hus, tilegnet den store forfatter og med hans ydmyge fødehjem i byens historiske kvarter som hjørnesten. I forbindelse med en storstilet genopbygning af Odense bymidte har Odense Bys Museer projekteret et nyt H.C. Andersens Hus med eventyrene som udgangspunkt snarere end den biografiske historie, fortæller museumsdirektør for Odense Bys Museer Torben Grøngaard Jeppesen. "Og på samme tid vil vi skabe et museum, der ligger som en diamant midt i centrum", fortæller han.
Museet bygges i lette strukturer af glas og træ med beplantet tag. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
Det nye byggeri er inspireret af dansk bindingsværkstradition, som her H.C. Andersens barndomshjem. Foto: Odense Bys Museer
Der anlægges også en have, som bliver åben for offentligheden. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
Børnene får deres helt eget hus i det nye museum. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
Scenografiske greb gør H.C. Andersens univers levende i udstillingen. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
En letbane løber forbi museet, der bliver del af en storstilet genopbygning af Odense bymidte. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
Museet bygges i lette strukturer af glas og træ med beplantet tag. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
Det nye byggeri er inspireret af dansk bindingsværkstradition, som her H.C. Andersens barndomshjem. Foto: Odense Bys Museer
Der anlægges også en have, som bliver åben for offentligheden. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
Børnene får deres helt eget hus i det nye museum. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
Scenografiske greb gør H.C. Andersens univers levende i udstillingen. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
En letbane løber forbi museet, der bliver del af en storstilet genopbygning af Odense bymidte. Foto: Kengo Kuma Associates / Cornelius + Vöge / MASU Planning
Det nye H.C. Andersens Hus bliver nu virkeliggjort med et museumsbyggeri i international særklasse tegnet af den japanske stjernearkitekt Kengo Kuma. Museet vil i ét anlæg rumme en have i terræn, der er åben for offentligheden, og et eventyrhus, et børnehus og et museum under jorden. Samtidig vil en bred vifte af state-of-the-art teknologier og scenografiske greb levendegøre forfatterens eventyrlige fortælleunivers. Projektet er realiseret med en donation fra A.P. Møller Fonden.
Finurlig og underspillet
Det nye H.C. Andersens Hus er nybrydende inden for dansk museumsbyggeri, hvilket ikke mindst skyldes, at man valgte at udskrive en international idékonkurrence, før man udskrev arkitektkonkurrencen. Man var interesseret i at indkredse en nutidsopfattelse af H.C. Andersen og håbede, at den kunne danne grundlag for et byggeri og en udstilling for alle slags besøgende fra alle lande, fortæller Torben Grøngaard Jeppesen. Der kom næsten 500 forslag. "Der er en enorm interesse i Danmark og i resten af verden for H.C. Andersen. Konkurrencen viste, at det er hans poesi, hans finurlighed, det overraskende og underspillede, der fænger. Han underspiller nemlig sine historier, og det kommer der en stor historie ud af".
Der er således ikke lagt op til et monumentalt byggeri, men bygnings- og udstillingskunst der på elegant vis indfanger Andersens enkle, men flertydige univers.
Tags
Byggeri og restaurering
Kunst og kultur
Parker og haver