Horsens Kommune

Maker-miljøer & handlingsorienteret didaktik-kompetenceudvikling gennem samarbejde om undervisning

Bevillingsmodtager: Horsens Kommune
Periode: 2022-2024
Beløb: 2.450.000 kr.
Kategori: Almen professionsudvikling

Horsens Kommune ønsker at etablere såkaldte Maker-miljøer på ni af kommunens skoler, hvor lærerne eksperimenterer med forskellige ”pædagogiske prototyper” for herved at udvikle ny didaktisk viden om, hvilke læringsmiljøer der virker bedst. Der tages udgangspunkt i Design-Based Research, hvor designbegrebet karakteriserer den formgivende proces, det er at udvikle, afprøve og forbedre et læringsmiljø.

Tilgangen er centreret om at efteruddanne medarbejdere på skolerne, og ikke sende dem på traditionel efteruddannelse. De professionelle læringsfællesskaber vil være det fælles afsæt for kapacitetsopbygningen på skolerne.

I indsatsen deltager 220 lærere, 9 skoleledere, skolechefen samt pædagogiske konsulenter fra forvaltningen.