Den 15. maj 2012 blev den nyrestaurerede Dampbarkasse døbt, som traditionen foreskriver: Med en flaske knust champagne mod kølen. Foto: John Jensen

Søsætningen fandt sted på 150-årsdagen for Fregatten Jyllands første togt i 1862. Her ses stævnen af fregatten ved siden af den lille dampbarkasse. Foto: John Jensen

Dampmaskinen i fartøjet har siddet i det engelske kongeskib MHY Victoria & Albert III, inden den blev hentet til Ebeltoft. Foto: John Jensen

2½ års restaureringsarbejde har blandt andet omfattet en reetablering af selve skroget, der her er ved at blive vendt på værkstedet. Foto: Fregatten Jylland

Udvendigt har båden blandt andet fået ny køl og stævn under sin 2½ år lange restaurering. Foto: John Jensen

Dampbarkasse til Fregatten Jylland

Det mindre dampdrevne fartøj, den såkaldte Dampbarkasse, står på Fregatten Jyllands øverste dæk og fortæller om en mere end 140 år gammel maritim historie.

Fartøjet blev bygget af John Samuel White i 1877 på Isle of Wight i England. Bestillingen kom fra det danske Marineministerium og lød på i alt fire dampbarkasser. En fartøjstype beregnet til fragt af gods og mandskab, som er nyttigt, når fregatten lå for anker og besætningen havde ærinder i land.

Fartøjet blev brugt frem til århundredskiftet og blev siden brugt som blandt andet lystfartøj. Det er det sidste eksemplar tilbage og derfor har A.P. Møller Fonden støttet renoveringen, hvor det er tilbageført til sin originale stand.

Med dampbarkassen er Fregatinstitutionen i Ebeltoft blevet et fartøj rigere. Om vinteren står den på fregattens dæk, mens den om sommeren kommer i vandet på Ebeltoft Vig.

FAKTA

PROJEKT: Istandsættelse af dampbarkasse nr. 30
STED: Ved Fregatøen, Ebeltoft
PERIODE: 2009-2012
ORGANISATION: Den Selvejende Institution Fregatten Jylland
STØRRELSE: 9 m og 1,5 ton
STØTTE: 4 mio. kr.
SE MERE: Fregatten Jylland