M/S Museet for søfart
Det nye M/S Museet for Søfart levendegør søfartshistorien og kaster nyt lys på moderne søtransport
M/S Museet for Søfart er bygget under jorden rundt om Helsingør Værfts gamle tørdok. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
Den syv meter dybe, 150 meter lange og 25 meter brede tørdok giver indtryk af de kæmpemæssige størrelsesforhold inden for skibsbyggeri. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
Rå betonvægge med løberust vidner om skibsbyggeri i dokken, der krydses af tre glasbroer fra forskellige vinkler. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
En fenderliste af træ med et diskret blåt lys markerer vandlinjen rundt langs dokkens kant. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
Inde i udstillingerne bliver historien om dansk søfart levende med sansemættede fortællinger omkring de mange historiske genstande. Foto: Thijs Wolzak / Kossmann.dejong
Alle gulve hælder svagt og giver de besøgende en svagt gyngende fornemmelse som på søen. Foto: Rasmus Hjortshøj / BIG
Glasbroerne, der krydser den gamle tørdok i siksak, bruges også til skiftende udstillinger. Foto: Rasmus Hjortshøj /BIG
Nogle steder er dokvæggen gennembrudt af store glasfacader for at give lysindfald til lokalerne. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
Man har måttet tage innovative konstruktionsmetoder i brug for at realisere det omfattende bygningsværk, inden museet kunne byde velkommen ombord i oktober 2013. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
M/S Museet for Søfart er bygget under jorden rundt om Helsingør Værfts gamle tørdok. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
Den syv meter dybe, 150 meter lange og 25 meter brede tørdok giver indtryk af de kæmpemæssige størrelsesforhold inden for skibsbyggeri. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
Rå betonvægge med løberust vidner om skibsbyggeri i dokken, der krydses af tre glasbroer fra forskellige vinkler. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
En fenderliste af træ med et diskret blåt lys markerer vandlinjen rundt langs dokkens kant. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
Inde i udstillingerne bliver historien om dansk søfart levende med sansemættede fortællinger omkring de mange historiske genstande. Foto: Thijs Wolzak / Kossmann.dejong
Alle gulve hælder svagt og giver de besøgende en svagt gyngende fornemmelse som på søen. Foto: Rasmus Hjortshøj / BIG
Glasbroerne, der krydser den gamle tørdok i siksak, bruges også til skiftende udstillinger. Foto: Rasmus Hjortshøj /BIG
Nogle steder er dokvæggen gennembrudt af store glasfacader for at give lysindfald til lokalerne. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
Man har måttet tage innovative konstruktionsmetoder i brug for at realisere det omfattende bygningsværk, inden museet kunne byde velkommen ombord i oktober 2013. Foto: Luca Santiago Mora / BIG
"Vores største genstand er den 60 år gamle tørdok, og derfor er den bevaret efter alle kunstens regler. Det er et historisk rum på linje med andre vigtige historiske rum", fortæller Camilla Mordhorst, museumsdirektør for M/S Museet for Søfart i Helsingør tæt på Kronborg Slot.
Nødvendigt at sejle
Det nyåbnede museum er et dristigt byggeri uden sidestykke i Danmark og internationalt.
Søgang ombord
De første par måneder, efter museet bød velkommen ombord den 5. oktober 2013, udforskede over 19.000 gæster dansk søfart i udstillingslokaler, som snor sig rundt om tørdokkens vægge. Alle gulve hælder svagt, og der er dømt søgang, så snart man træder ind på museumsdækket. Den svagt gyngende fornemmelse bereder de besøgende på de maritime oplevelser, der er i vente.
Søfart kan godt synes lidt nøgternt, erhvervsfokuseret og alvorligt, men det er bestemt også kultur, oplevelser og eventyr. Og museet gør sit til, at søfart ikke kun optræder i erhvervssektionen, men i allerhøjeste grad også i kultursektionen, fortæller Camilla Mordhorst.
"I dag er der en næsten kulturel usynlighed omkring søfart. Den er flyttet ud i de store industrihavne, hvor lastning sker lynhurtigt og effektivt. Skibene ligger kun i land et døgn eller to", siger hun. "Før i tiden tog styklastning af et stort skib flere uger, og et gevaldigt havneliv udfoldede sig omkring bådene".
Museets forskelligartede udstillingsafsnit levendegør historien om dansk søfart med sansemættede fortællinger om sømanden som kulturelt ikon, livet i havnen og ombord på et skib, navigationens svære kunst, søfart i krigssituationer, søfart i 1700-tallet med videre. Interaktivitet betyder, at de besøgende kan sætte sig i tatovørens stol eller lære at bruge en sekstant.
Lydlandskaber fylder æteren med bølgebrus, havmågeskrig og brudstykker af sømandsviser i det fjerne. Mere dramatisk er lydene i afsnittet om søfart under verdenskrigene, hvor eksplosioner fra torpedoer akkompagnerer de farefulde sejladser.
Modeller og portrætter
Samlingen omfatter de mange historiske genstande fra det tidligere Søfartsmuseum, der i 98 år havde til huse på selve Kronborg. Og som det hører sig til i et maritimt museum, er en armada af detaljerige skibsmodeller spændt ud gennem alle udstillingsafsnit. Under hver af modellerne er en montre med den type last, skibet sejlede med. Den store Amerikadamper, Frederik VIII, der sejlede fra 1913-1936, viser tidstypisk udvandrerbagage, mens postskibet Hermod fra 1855 viser dynger af breve. Med samme sejlretning bidrager alle modelskibene til at skabe bevægelse gennem de mange udstillingsafsnit.
På linje med andre skibsfartsmuseer har M/S Museet for Søfart også en stor samling skibsportrætter. "De er hængt efter vandlinjen med en lang fortløbende horisont, det viser den meget store kvalitetsforskel, der er i portrætterne", pointerer Camilla Mordhorst. For ligesom portrætmalerier er skibsportrætter blevet udført af de bedste og de værste kunstmalere. Det er tydeligt at se på et enkelt billede, der med vilje hænger skævt, for ellers passer vandlinjen ikke.
Fuld damp på moderne søfart
Efter de mange historiske udstillinger venter den sidste om moderne søfart. Her er blandt andet en model af verdens største containerskib, Maersk Lines Triple E, fuldlastet og klar til at indtage verdenshavene.
Tags
Byggeri og restaurering
Kunst og kultur
Søfart