CIRKELRUND ANLØBSPLADS

Operapavillonen tilbyder publikum en komfortabel ankomst og afgang i læ for vind og vejr

Operapavillonen udgør både en smuk port til Holmen og en ekstra "foyer" for publikum, der skal til og fra Operaen. Foto: Julian Weyer
Den runde facade af glas mellem to kobberbånd giver 360 graders udsyn. Også det svagt skrånende tag er beklædt med kobber. Foto: Julian Weyer
Tilgængelighed for alle har været vigtig i udformningen af pavillonen, der kan rumme op til 200 ventende passagerer. Foto: Julian Weyer
En specialdesignet bænk i egetræ og messing langs pavillonens buede væg inviterer til at nyde udsigten. Foto: Julian Weyer
Lyssætningen med asymmetrisk ovenlys i taget giver bygningen en særlig lethed og varme, når mørket falder på. Foto: Julian Weyer
Om aftenen præsenterer Operapavillonen sig flot fra københavnersiden, for de tilsejlende og for Operaens publikum inde på balkonerne. Foto: Julian Weyer

Med Operapavillonen har turister og pendlere ikke blot fået en smuk port til Holmen. Operaens publikum har også fået en tiltrængt "satellit-foyer", hvor de kan stige i land fra havnebusserne i læ for vind og vejr eller vente på næste afgang, når de efter et aftenarrangement vil sejle tilbage til Nyhavn og city.

To havnebusser kan lægge til samtidig og sikre en nem afvikling af sejladserne. Foto: Julian Weyer To havnebusser kan lægge til samtidig og sikre en nem afvikling af sejladserne. Foto: Julian Weyer

Til og fra uden at vente

Det er arkitektfirmaet C.F. Møller, der med støtte fra A.P. Møller Fonden har skabt den cirkelrunde pavillonbygning, som er placeret på havnebussernes anløbsplads lidt ude i havneløbet syd for selve operahuset.

To havnebusser kan lægge til samtidig og på en travl aften sikre en nem afvikling af sejladserne, så publikum og passagerer straks kan sejle til kaj og gå fra borde uden at vente på, at der bliver plads ved anløbsbroen. Fra pavillonen er der derefter via en landgangsbro kun få hundrede meter til Operaen og aftenens brag af en forestilling.

Arkitektur med forbindelse til byen og havet

Byggeriets klare og enkle udtryk understreges af den runde facade, som blot består af to bånd af kobber og et glasparti, der giver 360 graders udsyn. Også taget, der er svagt skrånende, er beklædt med kobber. Et materiale, der skaber en synlig sammenhæng med de smukke, fredede brohuse på Knippelsbro og Langebro lidt længere inde i havnen.

Rækværk og skilte er i messing, der ligesom de øvrige materialer og selve designet skaber et samspil med by, havn og den traditionsrige danske skibsfart. Foto: Julian Weyer Rækværk og skilte er i messing, der ligesom de øvrige materialer og selve designet skaber et samspil med by, havn og den traditionsrige danske skibsfart. Foto: Julian Weyer

Lige nu fremstår pavillonens kobber stadig matblankt og brunligt, men i løbet af nogle år vil beklædningen gradvist blive irgrøn og ikke alene spille op til brohusene men også til hovedstadens mange grønne spir, tårne og tagflader. Ud over at ældes smukt er kobberet også valgt, fordi det er bestandigt over for saltvandets hårde påvirkning.

I lighed med det ydre er der i design og valg af materialer indenfor skabt et samspil med by, havn og den traditionsrige danske skibsfart. Rækværk og skilte er således i messing, mens en specialdesignet bænk i egetræ og messing er monteret langs pavillonens buede væg. Alene med sin form inviterer den cirkelrunde bænk de ventende til at sidde ned og nyde panoramaudsigten eller til at samtale og interagere, fordi man naturligt vender sig mod hinanden.

Begejstrede brugere

Operapavillonen er rummelig nok til 200 ventende passagerer. En af dem, der med fornøjelse har brugt pavillonen siden indvielsen i 2011, er Jens Drejer. Han blogger bl.a. om opera og det københavnske musikliv og er en flittig operagænger. Det er hans vurdering, at det er blevet langt mere komfortabelt at komme til og fra Operaen, efter at pavillonen står færdig.

"Jeg er vild med Operapavillonen. Den er utrolig smuk både indvendig og udvendig. Dertil er bygningen usædvanlig brugervenlig og funktionel både for Operaens gæster, men også for turisterne og alle andre, som vil nyde livet i havnen. Han fæstner sig især ved, at pavillonen er konstrueret, så der altid er frisk luft indenfor. Dermed er der rart at være, selv når pavillonen efter en forestilling er fuld af mennesker.

Der er ikke alene tænkt over arkitektur og komfort. Det har også været vigtigt, at Operapavillonen er tilgængelig for alle - både unge og ældre, gangbesværede, synshandicappede eller hjælpemiddelbrugere med rollatorer, kørestole eller el-scootere. Derfor er der bl.a. taget højde for, at vandstanden i havnen varierer. Således er der lagt tværgående skinner af rustfrit stål mellem landgangsbroens egetræsplanker, så de besøgende ikke glider, selv når det er lavvande, og broen skråner mere end normalt.

Særlig stemning om aftenen

Også om aftenen præsenterer Operapavillonen sig flot fra københavnersiden, for de tilsejlende og for publikum, der i en pause nyder udsigten fra én af operafoyerens mange balkoner.

I aftenmørke står kobberpavillonen med en varm og venlig lyssætning, som strømmer ud fra facadens panoramarude. Foto: Julian Weyer I aftenmørke står kobberpavillonen med en varm og venlig lyssætning, som strømmer ud fra facadens panoramarude. Foto: Julian Weyer

I aftenmørket står kobberpavillonen nemlig med en varm og venlig lyssætning, som strømmer ud fra facadens panoramarude, og via ovenlys, der er placeret asymmetrisk i taget. Det giver bygningen en lethed og en interessant femte facade, der netop opleves af det publikum, som står oppe i Operaen og kigger ned.

Selvom man hverken skal med havnebussen eller i Operaen, er pavillonen blevet et pitstop for lokale og turister på aftentur. Her sætter de sig for en stund og ser solen gå ned over byens tage, mens turbåde, lystsejlere og småjoller finder til kaj i dagens sidste lys.

Redaktionen afsluttet marts 2014

Tags

Arkitektur Kultur Nybyggeri