Operaen i København
Opførelse af Den Kongelige Opera
Set fra Amaliehaven ligger Operaen som et markant punktum for Amalienborg-aksen. Foto: Jens Lindhe
Ved aftenstide lyser det fra Operaens facade ud mod byens havneløb. Foto: Jens Lindhe
Det gyldne lys skaber en imødekommende atmosfære i den fem etager høje foyer. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Indenfor leder gangbroer i varierende højde publikum til det store scenerum. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Under det bladguldbelagte loft har Store scene plads til op til 1.655 tilskuere. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
I pauserne er der plads til publikum på fordelingsbalkonerne - og udsigt til byens og havnens lys. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Fem etager under jorden og ni etager over, beklædt med lyse kalksten. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Blandt husets cirka 1.000 rum er bl.a. prøvesale til ballet, opera, orkester, omklædning osv. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Orkesterprøvesalen har akustisk loft og paneler, der kan indstilles efter musik- og sangtype. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Husets lille scene, Takkelloftet, er et justerbart rum, som kan tilpasses forskellige kunstformer. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Set fra Amaliehaven ligger Operaen som et markant punktum for Amalienborg-aksen. Foto: Jens Lindhe
Ved aftenstide lyser det fra Operaens facade ud mod byens havneløb. Foto: Jens Lindhe
Det gyldne lys skaber en imødekommende atmosfære i den fem etager høje foyer. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Indenfor leder gangbroer i varierende højde publikum til det store scenerum. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Under det bladguldbelagte loft har Store scene plads til op til 1.655 tilskuere. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
I pauserne er der plads til publikum på fordelingsbalkonerne - og udsigt til byens og havnens lys. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Fem etager under jorden og ni etager over, beklædt med lyse kalksten. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Blandt husets cirka 1.000 rum er bl.a. prøvesale til ballet, opera, orkester, omklædning osv. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Orkesterprøvesalen har akustisk loft og paneler, der kan indstilles efter musik- og sangtype. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Husets lille scene, Takkelloftet, er et justerbart rum, som kan tilpasses forskellige kunstformer. Foto: Adam Mørk/Henning Larsen Architects
Efter en rekordhurtig byggeproces stod Operaen færdig i efteråret 2004 som en gave fra A.P. Møller Fonden til den danske befolkning. I løbet af 2½ år rejste sig en bygning på 41.000 m2 fordelt på fem etager under jorden og ni etager over, beklædt med lyse kalksten.
Som et markant punktum for Amalienborg-aksen har københavnerne siden da ved aftenstide kunnet følge med i Operaens indre leben. For facaden, der krummer sig ud mod havneløbet under det udkrængede tag, bliver transparent, så snart Olafur Eliassons tre smukke glaslysekroner tændes i foyeren.
Nye proportioner
Indenfor rummer huset to scenerum. Store scene har plads til op til 1.655 tilskuere alt efter, hvor stor orkestergrav den enkelte forestilling kræver. Takkelloftet, som er den lille scene, kan rumme 180 tilskuere og er justerbar, så den kan tilpasses forskellige kunstformer. Derudover er huset kendetegnet ved en overdådig mængde rum, cirka 1.000, der fungerer som prøvesale til henholdsvis opera, ballet, orkester, omklædning osv.
Netop proportionerne fremhæves af Kasper Holten, når han taler om sin tid i Operaen. De mange scenerum bag ved og rundt om hovedscenen, hvor man kan opbevare komplette kulissesæt og rekvisitter til op til fem forestillinger ad gangen og samtidig afvikle prøver på kommende forestillinger, er en markant opgradering af de muligheder, man har som instruktør, fortæller han.
Tags
Byggeri og restaurering
Kunst og kultur