Red Barnet Ungdom - Barnets ven
Rollemodellers succes med at udvikle udsatte børns sociale kompetencer forebygger marginalisering
I ”Barnets ven” får socialt udsatte børn mellem 6 og 12 år en slags reservestoresøster eller -bror. Foto: Thomas Arnbo
Barnet mødes hver 14. dag med en ung frivillig, der både kan støtte barnet og fungere som rollemodel. Foto: Thomas Arnbo
Rollemodellen og barnet vælger aktiviteter sammen, så barnet oplever positiv indflydelse på sit eget liv. Foto: Thomas Arnbo
Gennem uddannelse bliver de frivillige rustet til at arbejde med barnets trivsel, sociale kompetencer og personlige udvikling. Foto: RBU
To gange om året er der fællesarrangementer for deltagerne - her en tur i Fårup Sommerland. Foto: RBU Aalborg
Fælles interesseområder spiller en afgørende rolle, når Red Barnet Ungdom matcher et barn og en frivillig. Foto: Thomas Arnbo
I ”Barnets ven” får socialt udsatte børn mellem 6 og 12 år en slags reservestoresøster eller -bror. Foto: Thomas Arnbo
Barnet mødes hver 14. dag med en ung frivillig, der både kan støtte barnet og fungere som rollemodel. Foto: Thomas Arnbo
Rollemodellen og barnet vælger aktiviteter sammen, så barnet oplever positiv indflydelse på sit eget liv. Foto: Thomas Arnbo
Gennem uddannelse bliver de frivillige rustet til at arbejde med barnets trivsel, sociale kompetencer og personlige udvikling. Foto: RBU
To gange om året er der fællesarrangementer for deltagerne - her en tur i Fårup Sommerland. Foto: RBU Aalborg
Fælles interesseområder spiller en afgørende rolle, når Red Barnet Ungdom matcher et barn og en frivillig. Foto: Thomas Arnbo
Frivilligt arbejde er en vigtig faktor i det danske samfund. Op mod 2 mio. danskere engagerer sig ifølge SFI, i bl.a. idrætsklubber og sociale projekter. En af dem er den 24-årige Josefine Calundan, der nu i et halvt år har været en slags reservestoresøster for Fiona på 9 år i rollemodelsprojektet "Barnets ven".
Projektet, som Red Barnet Ungdom står bag, er målrettet børn mellem 6 og 12 år. De fleste bor i socialt udsatte boligområder, men med i projektet er også børn, der vokser op i familier med sociale udfordringer eller få økonomiske ressourcer. Disse grupper af børn har markant dårligere opvækstbetingelser end andre børn.
Støtte til positiv udvikling
"Forskningen viser, at det ikke er gunstigt for et godt børneliv at vokse op i et udsat boligområde", fortæller projektleder Nicolas Christiansen fra Red Barnet Ungdom.
Familierne har typisk et begrænset netværk og kun lidt kendskab til, hvad der foregår uden for boligområderne. Og selvom forældrene gerne vil lade barnet deltage i fritidsaktiviteter, er der tit ikke råd. Børnene bliver derfor let afskåret fra fællesskaber og aktiviteter uden for boligområdet. Dermed bliver deres verdensbillede i overvejende grad påvirket af et nærmiljø, hvor de kan møde normer og omgangsformer, der konflikter med holdninger uden for boligområdet, uddyber Nicolas Christiansen.
Opgaven for de frivillige, der er mellem 20 og 30 år, er dels at støtte barnet i en positiv udvikling ved at være nærværende i barnets liv, dels at tage børnene med til aktiviteter uden for boligområdet og at introducere dem til det lokale fritids-, forenings- og kulturliv. På den måde ser barnet andre sider af det danske samfund og får mulighed for at indgå i nye fællesskaber. Samtidig bliver en velfungerende "storebror" eller "storesøster" et forbillede, der repræsenterer positive roller, normer og holdninger.
Aktiviteter forhandles
Josefine og Fiona er ét af 150 par, der lige nu er midt i et projektforløb, hvor begge binder sig for minimum ét år. 68 af børnene er etnisk danske, mens 82 har anden etnisk baggrund. Målet er, at 450 børn fortsætter med deres unge rollemodel, når projektperioden slutter i sommeren 2017. "Barnets ven" er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond med 2,35 mio. kr.
Som alle andre i projektet mødes Fiona og Josefine hver 14. dag. Sidst foregik det hjemme hos Josefine, hvor de tegnede og bagte, fortæller Josefine Calundan, som til daglig er studerende: "Nogle gange har Fiona idéer til aktiviteter. Hun vil altid gerne i Tivoli, men hun elsker især svømning. Så vi tager tit i svømmehallen, men vi kommer også i sportsforeninger eller leger i det fri".
Et vigtigt element i projektet er, at rollemodellen og barnet forhandler sig frem til, hvad de skal lave sammen. På den måde oplever barnet at få indflydelse på sit liv, og at det er muligt at ændre vilkårene for sig selv og sine omgivelser.
Tags
Sociale indsatser
Sundhed