Rosenborg Slot
Med restaurering af Audiensgemakket på Rosenborg Slot bevares et arkitekturhistorisk monument for eftertiden
Marmorgemakket er i sine 340 år aldrig bygget om og fremstår i dag som en tidslomme fra barokken. Foto: Rosenborg Slot
Det særlige ved gemakket er, at det slet ikke er af marmor, men dekoreret ved hjælp af teknikker, som skaber illusionen af et marmorbelagt rum. Foto: Rosenborg Slot
Enevældens magt ses også i udsmykningen af bl.a. loftet, hvor 15 medaljoner viser våbenskjolde for de lande, kongen regerede over. Foto: Rosenborg Slot. Foto: Rosenborg Slot
Inden restaureringen var den imponerende loftsstukkatur og de påmalede medaljoner beskadiget af snavs og revner. Foto: Rosenborg Slot
Her udkittes en revne i medaljonen med den grønlandske isbjørn, der med tiden var blevet til en brun bjørn. Foto: Rosenborg Slot
I gulvet, der som det eneste er af vaskeægte marmor, er skadede stykker udskiftet. Foto: Rosenborg Slot
Både danske og internationale specialister deltog i den omfattende restaurering, bl.a. af alt det lakmarmorerede træværk - her en dør. Foto: Rosenborg Slot
I dag står det gamle gemak med fordums glans, så gæsterne igen kan opleve at være omgivet af 'marmor' på Rosenborg. Foto: Rosenborg Slot
Marmorgemakket er i sine 340 år aldrig bygget om og fremstår i dag som en tidslomme fra barokken. Foto: Rosenborg Slot
Det særlige ved gemakket er, at det slet ikke er af marmor, men dekoreret ved hjælp af teknikker, som skaber illusionen af et marmorbelagt rum. Foto: Rosenborg Slot
Enevældens magt ses også i udsmykningen af bl.a. loftet, hvor 15 medaljoner viser våbenskjolde for de lande, kongen regerede over. Foto: Rosenborg Slot. Foto: Rosenborg Slot
Inden restaureringen var den imponerende loftsstukkatur og de påmalede medaljoner beskadiget af snavs og revner. Foto: Rosenborg Slot
Her udkittes en revne i medaljonen med den grønlandske isbjørn, der med tiden var blevet til en brun bjørn. Foto: Rosenborg Slot
I gulvet, der som det eneste er af vaskeægte marmor, er skadede stykker udskiftet. Foto: Rosenborg Slot
Både danske og internationale specialister deltog i den omfattende restaurering, bl.a. af alt det lakmarmorerede træværk - her en dør. Foto: Rosenborg Slot
I dag står det gamle gemak med fordums glans, så gæsterne igen kan opleve at være omgivet af 'marmor' på Rosenborg. Foto: Rosenborg Slot
Det er umuligt at se i dag, men oprindelig tjente Marmorgemakket på Rosenborg Slot i København som soveværelse for Kirsten Munk. Christian IV's hustru til venstre side boede i slottets sydlige del, mens hans selv huserede i den nordlige.
Dannebrogorden og ridderslagning
I 1660'erne gav Frederik III imidlertid det lille trefagsværelse en helt anden og langt mere prominent status. Fra sovekammer blev det omdannet til audiensgemak. Tanken var, at rummet skulle fungere som en hyldest til den enevældige kongemagt, han havde indført i 1660 som reaktion på en række politiske uroligheder. Men han nåede aldrig selv at tage rummet i brug, da han afgik ved døden året før, ombygningen var tilendebragt i 1671.
Først under hans efterfølger, Christian V, kom Marmorgemakket i anvendelse som dét, det var tænkt som. Kongens monogram pryder indgangsdøren, og han uddelte den første Dannebrogorden i rummet i 1671. Man formoder, at han efterfølgende jævnligt brugte rummet i audienssammenhænge, mens Frederik IV foretog en række af sine ridderslagninger i det smukke gemak.
Stadig intakt efter 340 år
I dag betragtes det lille audiensgemak som et arkitekturhistorisk monument. Det skyldes ikke mindst, at det er stort set intakt. I de mellemliggende 340 år siden rummets indvielse er der kun foretaget småreparationer på bygningselementerne - der er aldrig bygget om. Et besøg i Marmorgemakket er derfor som at befinde sig i en tidslomme med alt, hvad det medfører af indblik i datidens præferencer for udsmykning såvel som for de håndværksmæssige teknikker, der blev anvendt til det store dekorationsarbejde i rummet.
Tags
Byggeri & restaurering
Kunst & kultur