COBRA-kunst til børn

Konservering og renovering har givet fantasifuld vægudsmykning nyt liv

I Børnehuset står de unikke COBRA-malerier igen som i 1944. Foto: Roberto Fortuna
Inden renoveringen fremstod malerierne mørke og dårligt belyst. Foto: Krestine Havemann
En smuk billedfrise af Carl-Henning Pedersen byder børnene velkommen i entréen. Foto: Roberto Fortuna
Carl-Henning Pedersens meget slidte frise er blevet delvist rekonstrueret ud fra farvespor og ældre fotografier. Foto: Kunstkonserveringen
Carl-Henning Pedersens frise før rekonstruktionen. Foto: Kunstkonserveringen
Asger Jorn under arbejdet i børnehaven, hvor hans søn Ole gik. Foto: Kunstkonserveringen
I det omfattende retoucheringsarbejde har konservatorerne brugt gouachefarver og pastelkridt. Foto: Kunstkonserveringen
En del af Asger Jorns frise efter restaurering. Foto: Kunstkonserveringen

Asger Jorn og seks kunstnervenner, heriblandt Henry Herup og Carl-Henning Pedersen, skabte i 1944 en farverig og fantasifuld vægudsmykning i Børnehuset på Østerbro i København. Flere af vennerne var i slutningen 1940’erne med til at danne den internationalt berømte Cobra-kunstgruppe, og en af gruppens senere medlemmer, Corneille, malede under et efterfølgende besøg i Danmark også en væg i børnehaven.

I 2016 havde tidens tand og skiftende moderniseringer sat tydelige spor på de unikke friser. Udover snavs og slid var der risiko for, at nogle af malerierne ville smuldre eller falde ned, fordi malelagene eller pudset havde løsnet sig. Hårdhændet vedligeholdelse havde gennem årene skæmmet eller ødelagt nogle af værkerne – Undervejs er malerier helt forsvundet og eller skrabet ned.

For at sikre den bevaringsværdige Cobra-kunst påbegyndte konservatorer fra Kunstkonserveringen en nænsom restaurering og konservering i 2017. I dag fremstår udsmykningen som i 1944, og vurderes som et enestående værk for periodens danske kunsthistorie.

De syv kunstnere som udsmykkede Børnehuset var Asger Jorn, Ejler Bille, Henry Heerup, Else Elfelt, Agnete Therkildsen, Erik Thommesen og Richard Winther.

Detalje i Ejler Billes frise før og efter retouchering. Tynde penselstrøg er lagt forskudt side om side, så udtrykket bliver let flimrende og ikke for farvemættet. Foto: Kunstkonserveringen

I forbindelse med konserveringen af vægudsmykningen blev børnehaven også istandsat.

Tags

Byggeri og restaurering Kunst og kultur