Skolen ved Sorte Hest

Særligt sårbare unge får støtte til at komme i fritidsjob

Marlic arbejder i sin fritid i en blomsterbutik og er en af eleverne fra Skolen ved Sorte Hest, som er glad for at have fået et fritidsjob. Foto: Skolen ved Sorte Hest

”Jeg elsker mit job”, fortæller Marlic, der er elev på Skolen ved Sorte Hest og i sin fritid arbejder i en blomsterbutik på Vesterbro. ”Det bedste er penge … så har man flere muligheder”, siger han og tilføjer, at man lige så godt kan have et arbejde, hvis man alligevel er hjemme. ”Jeg glæder mig … for det meste”.

Mit første job
Marlic er ikke den eneste, der – for det meste – glæder sig til at tage på arbejde. I et pilotprojekt har dagbehandlingstilbuddet Skolen ved Sorte Hest haft succes med at hjælpe unge i fritidsjob. Med projektet ’Mit første job’ udbreder skolen i 2019-2022 indsatsen til minimum 10 dagbehandlingsskoler og 200 elever i hovedstadsområdet og Nordsjælland. Indtil videre er 11 skoler og 190 elever med. 25-30 % af de unge skal ansættes i et almindeligt fritidsjob, mens halvdelen af dem skal i lommepengejob, et job på elevens egen skole.

Projektet ’Mit første job’ vil potentielt kunne rulles ud i alle landets dagbehandlingsskoler. Foto: Skolen ved Sorte Hest Projektet ’Mit første job’ vil potentielt kunne rulles ud i alle landets dagbehandlingsskoler. Foto: Skolen ved Sorte Hest

Initiativet samler viden om betydningen af fritidsjob for særligt sårbare unge og vil potentielt kunne rulles ud i landets i alt 169 dagbehandlingsskoler.

Med ønsket om at øge de unges sociale færdigheder og give dem en god start på et bæredygtigt liv matcher projektet Den A.P. Møllerske Støttefonds fokusområde ’Udsatte unges fritidsjobs og iværksætteri’.

Hjælp og støtte i trygge rammer
’Mit første job’ er en håndholdt indsats, hvor elever i alderen 13-17 kan tage et jobkursus på deres skole og her blive klogere på, hvad et fritidsjob er, og hvad de selv magter.

På deres skole kan eleverne få hjælp til at skrive jobansøgninger. Foto: Skolen ved Sorte Hest På deres skole kan eleverne få hjælp til at skrive jobansøgninger. Foto: Skolen ved Sorte Hest

De får også hjælp til at skrive ansøgninger, finde det rette job, gå til jobsamtale og – når de kommer så langt – beholde jobbet. Fælles for de unge er, at de har haft svært ved at finde deres ben i folkeskolen. En del har udfordringer som autisme, angst eller ADHD.

Skolens pædagogiske personale er der derfor også til at bygge bro mellem elever og de lokale virksomheder og støtter, hvis der opstår problemer. Mange virksomheder vil gerne ansætte sårbare unge, men som et ekstra incitament får de lønrefusion den første måned.

Den lille hverdagssucces
I februar 2021 er 12 % af de deltagende elever i fritidsjob, mens 25 % er i lommepengejob. Og skolerne har da også indtil videre prioriteret lommepengejobsene – pga. corona. Til gengæld har de her set en sneboldeffekt.

Skolerne oplever en sneboldeffekt, når de unge ser, hvad det giver andre at have et job. Foto: Skolen ved Sorte Hest Skolerne oplever en sneboldeffekt, når de unge ser, hvad det giver andre at have et job. Foto: Skolen ved Sorte Hest

”Vi skulle simpelthen bare have gang i det, og så kan eleverne se, at andre har et job, og det ser fedt ud … Og de voksne på skolen ser, hvad det kan give nogle elever, og så prøver de også at hjælpe deres elev i lommepengejob.” Sådan lyder det fra projektleder Louise Holm Abildgaard, der understreger, at de unge er god arbejdskraft. ”Når først de kommer godt ind i tingene, så kan de være utrolig strukturerede og pligtopfyldende … Der kan i virkeligheden være meget stabilitet i at få en fra vores projekt”.

Jobbet er ikke kun et mål, men også et middel til at føle sig ’mere almindelig’ og mestre livet. ”Vi vil gerne give dem den lille hverdagssucces og oplevelsen af, at der også er en plads til dem på arbejdsmarkedet”, siger Louise Holm Abildgaard. ”Mange af dem er ikke vant til at få ret mange succesoplevelser”.

Hør Marlic fortælle hele sin historie på YouTube

Redaktionen afsluttet marts 2021

Tags

Socialindsatsen