Ribe Kunstmuseum
Det totalrestaurerede kunstmuseum i Ribe huser koncentrat af dansk kunsthistorie fra guldalderens Jens Juel og C.W. Eckersberg til klassiske modernister som L.A. Ring og Olaf Rude
Museets tag har fået sort skifer fra samme brud i Wales, som det oprindelige tag kom fra i 1864. Rødt kalkvand giver den originale farve på facaden. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
Stole, borde, hvilebænke, montrer og andre møbler er specialdesignet til museet. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
De værdifulde kunstværker har ikke bare fået en smuk ramme, men er nu også sikret bedre med bl.a. ny klimastyring. Her Guldaldersalen før og efter. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
Museets indre er blevet renoveret i dybden, som arbejdet i gallerigangen viser. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
Der er foretaget farvearkæologiske undersøgelser i huset for at afdække tidligere tiders farvevalg og bemalingstyper. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
Loftet i museets indgangshall er ført tilbage til den oprindelige egetræsådring, en imitering af egetræ. Til venstre ses loftet før og under renoveringen. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue A/S
I to af udstillingssalene er parketgulvene nydesignet i ege- og asketræ med inspiration fra husets fornemme Versaillesgulve. Her ses Skagensalen. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
De fine gamle parketgulve er taget op, istandsat og genlagt, hvor det var muligt. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
På 1. sal bevæger gæsterne sig mellem istandsat ovenlys i taget og brede Douglas-planker i gulvet. Til venstre ses en af salene før og under restaureringen. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
Museets tag har fået sort skifer fra samme brud i Wales, som det oprindelige tag kom fra i 1864. Rødt kalkvand giver den originale farve på facaden. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
Stole, borde, hvilebænke, montrer og andre møbler er specialdesignet til museet. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
De værdifulde kunstværker har ikke bare fået en smuk ramme, men er nu også sikret bedre med bl.a. ny klimastyring. Her Guldaldersalen før og efter. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
Museets indre er blevet renoveret i dybden, som arbejdet i gallerigangen viser. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
Der er foretaget farvearkæologiske undersøgelser i huset for at afdække tidligere tiders farvevalg og bemalingstyper. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
Loftet i museets indgangshall er ført tilbage til den oprindelige egetræsådring, en imitering af egetræ. Til venstre ses loftet før og under renoveringen. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue A/S
I to af udstillingssalene er parketgulvene nydesignet i ege- og asketræ med inspiration fra husets fornemme Versaillesgulve. Her ses Skagensalen. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
De fine gamle parketgulve er taget op, istandsat og genlagt, hvor det var muligt. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
På 1. sal bevæger gæsterne sig mellem istandsat ovenlys i taget og brede Douglas-planker i gulvet. Til venstre ses en af salene før og under restaureringen. Foto: Jørgen Overbys Tegnestue
Ved Ribe Å finder man en af Danmarks fine kunstsamlinger. Den rummer hovedværker fra dansk kunsthistorie gennem 200 år, fra guldalderen, Skagensmalerne og symbolisterne til værker af de klassiske modernister. Alt i alt en vægtig samling på 427 malerier, 178 skulpturer og 818 værker på papir.
Den smukke bygning, der huser samlingen og i det daglige udgør Ribe Kunstmuseum, undergik for få år siden en omfattende restaurering, hvor både det ydre og det indre blev gennemgribende moderniseret. De bygningsmæssige rammer havde længe været plaget af utætheder i tagbelægningen, for ringe klimastyring og utilstrækkelige sikkerhedsforhold til opbevaring af de værdifulde kunstværker. A.P. Møller Fonden støttede moderniseringen med 45 millioner kroner.
Oser af kvalitet
Ifølge museets direktør Dagmar Warming kunne man naturligvis have valgt at bygge et helt nyt kunstmuseum et andet sted i byen. Men trods det alarmerende forfald osede den eksisterende bygning af kvalitet, og så ligger den på en enestående smuk grund med åløbet for enden af sin parklignende have. Et måske endnu vægtigere argument for at restaurere frem for at nybygge var imidlertid, at bygningen og selve samlingen var vokset sammen. Et forhold, der i museumsdirektørens optik rummer en historie, man aldrig ville kunne bygge sig til, men netop burde styrke og føre videre gennem en ambitiøs istandsættelse.
Tags
Byggeri & restaurering
Grænselandet
Kunst & kultur