Antikken var i farver

Udstilling på Ny Carlsberg Glyptotek rekonstruerer farverne på antikkens skulpturer

En verden af farver afsløres i Ny Carlsberg Glyptoteks udstilling om antik skulptur. Man møder bl.a. kejser Caligula i flere versioner. Foto: Ana Cecilia Gonzales
Museets egen Løve fra Loutraki er rekonstrueret med den fjerde dimension, som de oprindelige farver udgør i oplevelsen af skulpturerne. Foto: Ole Haupt
Løven som den ser ud i dag uden farverne. Foto: Ole Haupt
Udstillingen byder på værker fra nogle af verdens største oldtidssamlinger. Foto: Ana Cecilia Gonzales
En amazonefigur (t.v.) med sensationelt intakt bemaling udstilles for første gang. T.h. Zeus med farvespor i bl.a. skægget. Foto: Soprintendenza di Napoli e Pompei / Ole Haupt
Krigerhovedet fra ca. 480 f.v.t. er et eksempel på den banebrydende forskning, der ligger til grund for udstillingen. Foto: Ana Cecilia Gonzales
Her har man med bl.a. ultraviolet lys rekonstrueret hjelmens netlignende bemaling, fra mønstrets enkeltdele til den rigtige blå farve. Foto: Ana Cecilia Gonzales
Også en rekonstrueret pansertorso er langt fra de hvide og distante marmorskulpturer, man er vant til at møde på museerne. Foto: Stiftung Archäologie
Antikken i Farver kan ses frem til 7. december 2014. Foto: Ana Cecilia Gonzales

Siden slutningen af 1800-tallet har det været kendt blandt arkæologer, at skulpturer i antikkens Grækenland og Rom slet ikke fremtrådte hvide i deres samtid. Tværtimod var de belagt med farver, og det gælder også for blandt andet relieffer på templer og sarkofager, samt portrætbuster. Alligevel er antikkens hvide og distante marmorskulpturer blevet hyldet som udtryk for højdepunktet i europæisk kunst i det 20. århundrede.

En af de farvestrålende rekonstruktioner er Chios-koren fra ca. 500 f.v.t. Foto: Stiftung Archäologie En af de farvestrålende rekonstruktioner er Chios-koren fra ca. 500 f.v.t. Foto: Stiftung Archäologie

Det har været kontroversielt og omdiskuteret, at der vitterlig var tale om polykrome skulpturer, som man betegner de farvede skulpturer. Bevismaterialet var spinkelt, fordi farverne ikke var holdbare over de mange århundreder. Desuden blev skulpturer i en lang periode afvasket og somme tider skrubbet og afsyret, inden de blev solgt til museer. Først fra 1980'erne har man for alvor forsket i antikkens farvepalet takket være nye tekniske undersøgelsesmuligheder.

Udstillingen Som forvandlet - Antik skulptur i farver på Ny Carlsberg Glyptotek reviderer gammelkendte forestillinger om livet i antikken, og afslører en verden af farver i oldtidens Grækenland og Rom. 

Udstillingen byder på værker fra nogle af verdens største oldtidssamlinger. I alt  indgår 120 værker fra hele verden, inklusive rekonstruktioner af skulpturer. Udstillingen viser også, hvordan grækerne arbejdede med farve i bronzestatuer ved hjælp af forskellige legeringer og overfladebehandlinger.

Forskning i oprindelig farvebelægning

Mange års forskning i polykromi ligger til grund for udstillingen.  Tværvidenskabeligt samarbejde mellem arkæologer, klassiske filologer, historikere og eksperter inden for konserveringsvidenskab, kemi, fysik og geologi har vristet overraskende viden ud af skulpturerne om deres oprindelige farvebelægning. Ved hjælp af forskellige avancerede teknikker er omkring 55 af Glyptotekets samling af over 1.100 græske og romerske stenskulpturer minutiøst gennemgået for spor af farvepigmenter og bladguld, og hver eneste skulptur har vist sig at være bemalet.

Udstillingen er blandt andet gennemført med en donation fra A.P. Møller Fonden.

Tags

Kunst og kultur