Leonard Cohens lyssprække

Kunstforeningen GL STRAND og Nikolaj Kunsthal er værter for en canadisk udstilling om den verdenskendte digter, sanger og sangskriver

Med mere end 40 års koncertoptagelser inviterer George Foks "Passing Through" publikum med gennem Leonard Cohens lange liv på scenen. Foto: Niels Vogensen

Ved musik- og videoværket Passing Through af den japansk-canadiske kunstner George Fok er hver eneste sækkestol optaget af intenst lyttende museumsgæster. Værket indgår i udstillingen Leonard Cohen: A Crack in Everything, Kunstforeningen GL STRANDS ”største udstilling nogensinde”, som chefkurator Anne Kielgast siger.

17 nyskabte værker
De mange gæster i sækkestolene er omsluttet af en kollage af optagelser fra Leonard Cohens første optrædener i slutningen af 1960’erne til hans sidste fra 2013. De bliver vist i et båndsløjfeforløb på en time. I en sekvens synger den yngre og ældre Cohen sit store hit So Long, Marianne (1967) i en lyd- og billedmæssig sidestilling af forskellige koncertoptagelser. Sangerens tidlige stemme lyder næsten lys i forhold til den ikonisk dybe og blide røst, som Cohen blev kendt og elsket for i sine sidste år.

København er det eneste sted i Europa, hvor udstillingen bliver vist. Foto: Niels Vogensen
Omfattende lydisolering sikrer, at værkerne kan opleves uforstyrret. Foto: Niels Vogensen
Der er vægt på den sansende dimension, som i Ari Folmans animation af en sangtekst i "Depression Chamber". Photo: Guy L’Heureux
Udstillingen omfatter 17 nye værker af internationale samtidskunstnere. Stillfoto fra Tacita Deans "Ear on a Worm", 2017
Det enkle værk "The New York Times, Friday, November 11, 2016" viser avisens nekrolog over Cohen. Kunstner: Taryn Simon
Udstillingen kan ses indtil 13. april 2020. Foto: Old Ideas, LLC

Udstillingen Leonard Cohen: A Crack in Everything låner sin titel fra Cohens legendariske sangtekst til Anthem (1992), ”There is a crack in everything, that’s how the light gets in”. Den åbnede i hans hjemby Montreal på Musée d’art contemporain i 2017 og var tænkt som en fejring af det verdenskendte bysbarn, der desværre døde kort forinden i november 2016. Udstillingen omfatter 17 nye værker skabt specielt til anledningen af internationale samtidskunstnere samt musikværket Listening to Leonard, hvor en lang række nulevende sangere fortolker Cohens sange.

København er det eneste sted i Europa, hvor udstillingen bliver vist, og den er blandt andet realiseret ved en donation fra A.P. Møller Fonden.

Soundtracket til manges liv
Få måneder efter åbningen i Montreal kontaktede Kunstforeningen GL STRAND det canadiske museum med ønsket om at vise Leonard Cohen: A Crack in Everything i København. København er nemlig et af de steder, hvor Leonard Cohen har haft et stort og trofast publikum lige siden sin første koncert i Falkoner Centret tilbage i 1972. Et af værkerne i udstillingen viser såmænd et længere klip fra et DR-interview med Cohen fra 1992. ”Danmark har fulgt ham i mange år”, siger Anne Kielgast. ”Hans stemme, hans fremtræden og især teksterne gør, at han har en eviggyldighed på tværs af generationerne. Han taler ind i overvejelser omkring tro, kærlighed, eksistens, tvivl og melankoli, og hans sange udgør et soundtrack til manges liv”.

Hver orgeltast afspiller et digt, fremsagt af Leonard Cohen selv, i "The Poetry Machine" af Janet Cardiff og George Bures Miller. Foto: Niels Vogensen Hver orgeltast afspiller et digt, fremsagt af Leonard Cohen selv, i "The Poetry Machine" af Janet Cardiff og George Bures Miller. Foto: Niels Vogensen

På grund af udstillingens størrelse og karakter vises den helt ekstraordinært to forskellige steder i København: i Kunstforeningen GL STRAND og i den nærliggende Nikolaj Kunsthal. Kunstmuseet i Montreal er en stor, modernistisk betonbygning, og det har været krævende at overføre udstillingen til en fredet rokokobygning i København fra 1750 og til et historisk kirkerum. ”Vi har skullet lave meget lydisolering”, fortæller Anne Kielgast. ”Det er vigtigt at kunne opleve hvert værk uden at blive forstyrret af musikken ved siden af, og det er lykkedes at få adskilt lydene i dette kompakte hus”.

På Gammel Strand kan man således fordybe sig i den israelske kunstner Ari Folmans stilfærdige Depression Chamber, en animeret videoinstallation over sangen Famous Blue Raincoat, uden at blive forstyrret af Janet Cardiffs og George Bures Millers The Poetry Machine i rummet ved siden af. Her er et orgel omgivet af højtalere, og hver orgeltast afspiller et digt, fremsagt af lyrikeren selv.

Nikolaj Kunsthal har længe specialiseret sig i videokunst, og stedets meget store sale danner en naturlig ramme om de større videoværker, fortæller Anne Kielgast. Det kirkelige islæt understreger smukt den spirituelle dimension i Cohens sange, der ofte binder kristendommen, jødedommen, buddhisme og mysticisme sammen.

Ikke en plug and play-udstilling
Udstillingens 17 værker skaber en mærkbar dynamik, hvor vægten ligger på den sansende, oplevelsesmæssige dimension. 

I Kara Blakes "The Offerings" (2017) fortæller Cohen bl.a. om den kunstneriske skabelsesproces. Foto: Niels Vogensen I Kara Blakes "The Offerings" (2017) fortæller Cohen bl.a. om den kunstneriske skabelsesproces. Foto: Niels Vogensen

De spænder fra enkle konceptuelle værker som amerikanske Taryn Simons The New York Times, Friday, November 11, 2016 blot med avisens nekrolog over Cohen fremvist i en montre til canadiske Kara Blakes The Offerings, en kompleks videoinstallation baseret på arkivmateriale i lyd og billeder, hvor en altid høflig og betænksom Cohen fortæller om den kunstneriske skabelsesproces, depression og tro.

Kunstforeningen GL STRAND har haft et meget tæt samarbejde med museet i Montreal omkring opsætningen i København. ”Værkerne er ikke bare plug and play. Nogle af dem skulle justeres blandt andet på grund af de meget forskellige skalaforhold”, siger Anne Kielgast.

De danske islæt
I København har man tilført to nye sange til musikværket Listening to Leonard, nemlig Chelsea Hotel #2 fortolket af Katinka Bjerregaard og Avalanche fortolket af Steen Jørgensen. For at forbinde de to udstillingslokaliteter kan man høre sangene på Kunstforeningens app, mens man går mellem Gammel Strand og Nikolaj Plads. På den måde bliver udstillingen også forankret i København og tilført en stedlig dimension.

Hans stemme, hans fremtræden og især teksterne gør, at han har en eviggyldighed på tværs af generationerne.
Chefkurator Anne Kielgast
Nikolaj Kunsthals store sale danner en naturlig ramme om de større videoværker, bl.a. Candice Breitz' "I’m Your Man (A Portrait of Leonard Cohen)". Foto: Niels Vogensen

Listening to Leonard bliver brugt i undervisningsforløb, som foregår i Nikolaj Kunsthal, rettet mod folkeskolens ældste klasser og gymnasier. ”Eleverne lytter til I’m Your Man, mens de går mellem udstillingsstederne, og det lægger op til en diskussion af, hvordan musik påvirker vores oplevelse af rummet omkring os”, siger Anne Kielgast.

Man har også arrangeret saloner, foredrag og omvisninger i tilknytning til udstillingen. Mange deltagere har her fortalt Anne Kielgast, at de hørte Cohens sange på et afgørende tidspunkt i deres liv, enten under en eksistentiel krise eller i en særlig lys periode, og at den canadiske sanger derfor har haft livslang betydning for dem.

Redaktionen afsluttet november 2019

Tags

Kultur Kunst Musik Udstilling