Fond: A.P. Møller Fonden

Siden åbningen i 1874 har Botanisk Have været en grøn oase i hjertet af København. Foto: Birgitte Rubæk/SNM

Omkring den centrale sø er kanterne repareret og opbygget med kampesten. Foto: Birgitte Rubæk/Statens Naturhistoriske Museum

Indre Bys højeste punkt finder man på Observatoriehøjen, der nu er blevet en del af Botanisk Have. Foto: Birgitte Rubæk/SNM

En lang granittrappe leder op til Observatoriehøjen, mens nye pergolaer og espalierer er udført i rustfrit stål. Foto: Birgitte Rubæk (t.v.) & Rasmus Eckardt (t.h.)/SNM

Fra Observatoriehøjen er de oprindelige sigtelinjer genskabt, så man kan se ud over haven til den ene side og byens tårne og spir til den anden. Foto: Birgitte Rubæk/SNM

Trods omlægninger har haven bevaret sin overordnede struktur siden åbningen. Med uret ses kort fra 1874, ca. 1933, 2009 og ca. 1950’erne. Billeder: SNM

Botaniker Johannes Lange satte planterne i “Universitetets nye Botaniske Have” og udarbejdede en udførlig “Vejviser” til denne i 1875. Billede: SNM
Istandsættelse af Botanisk Have
Botanisk Have er en del af Statens Naturhistoriske Museum på Københavns Universitet. Landskabsgartner Henrik August Flindt skabte Botanisk Have i 1874 i den landskabelige, romantiske stil inspireret af nogle af Englands fremmeste haver. Siden da har haven været en grøn oase i hjertet af København, hvor besøgende har kunne tilegne sig viden om planterne og stifte bekendtskab med et bredt udvalg af plantefamilier. Tillige har den fungeret som en formidlings- og forskningshave i særklasse også i et internationalt perspektiv.
I årene 2010-2012 gennemgik haven en omfattende istandsættelse og genopretning. Tidens tand havde sat sine spor i haven, og dens oprindelige konturer var ved at blive overgroet.
Med istandsættelsen er H.A. Flindts oprindelige udsigtslinjer genetableret, og et langt kig over haven hen til det tidligere Kommunehospital er blevet åbnet fra Observatoriehøjen. Omgivelserne omkring Observatoriehøjen og Observatoriebygningen er åbnet for rekreative aktiviteter for børnehaver, skolebørn og andre besøgende. Gangstierne op til Palmehuset er ført tilbage til deres kurvede forløb som på den oprindelige haveplan fra 1874, og en nænsom udtynding og udskiftning af planter og træer er blevet foretaget. Derudover er der lagt nye belægninger, så også gangbesværede og kørestolsbrugere kan komme helt tæt på alle planter.
Fornyelsen af Botanisk Have har tilføjet nyt liv i et enestående stykke dansk havehistorie, samtidig med at der er blevet skabt bedre rammer for at bevare Botanisk Haves samling af over 9.000 plantearter for eftertiden.
Tags
Almennytte i øvrigtFAKTA
PROJEKT: Istandsættelse og fornyelse af Botanisk Have
STED: Ved Østre Anlæg og Kongens Have, København
PERIODE: 2010-2012
LANDSKABSARKITEKT: Landscape Visions v/Jens Hendeliowitz
BYGHERRE: Bygningsstyrelsen i samarbejde med Statens Naturhistoriske Museum på Københavns Universitet
STØRRELSE: 11 ha
STØTTE: 17 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden
SE MERE: botanik.snm.ku.dk

Bladtegning har i over 100 år udgjort en vigtig del af dansk presse. Her er det Poul Holck, der skildrer faget. Foto: Museet for Dansk Bladtegning

I en tidlig bladtegning fra 1852 viser P.C. Skovgaard ministeriet Bluhme ombord på “Statsskibet” som søsyge pga. balladen om kvindelig arvefølge. Foto: Museet for Dansk Bladtegning

150 år senere er politikerne stadig blandt tegnernes yndlingsofre – og stadig søsyge i Poul Erik Poulsens streg fra 2008. Foto: Museet for Dansk Bladtegning

4 / 11 ”Tror Herren, det kan nytte mere i Dag?” Statsminister Hørring leder forgæves efter en justitsminister i 1899. Alfred Schmidt, Blæksprutten. Foto: Museet for Dansk Bladtegning

933: Propagandaminister Joseph Goebbels holder tale. Hans Bendix’ skarpe satire imod den gryende nazistiske magt sendte ham i eksil i USA fra 1940. Foto: Museet for Dansk Bladtegning

En af de få kvindelige tegnere i samlingen er Ellen Gabriel, der her har tegnet fra en retssag mod lægeparret Ivar & Ebba Brinck Eliassen i 1931. Foto: Museet for Dansk Bladtegning

Dansk presse har en enestående tradition for retstegning. Under PFA-sagen i 2001 blev Kurt Thorsen foreviget af Claus Seidel. Foto: Museet for Dansk Bladtegning

Over 20.000 mennesker så udstillingen Danske Portrætter i 2010 – bl.a. Johannes Møllehave af Eiler Krag og Karen Blixen af Otto C. Foto: Museet for Dansk Bladtegning

Lise Ringheim som Mutter Courage (Hans Bendix) og Osvald Helmuth i Jeppe på Bjerget (Claus Bering) fra de digitaliserede teatertegninger. Foto: Museet for Dansk Bladtegning

Folketingets tegningssamling er digitaliseret i sin helhed. Her Erik Eriksen og Hans Hedtoft i gladiatorkamp (H. Bidstrup, 1953). Foto: Museet for Dansk Bladtegning

Digitaliseringen skal også fremme forskningsmæssig interesse i bladtegning. Her en kommentar til ‘intelligent design’ af Mette Dreyer. Foto: Dansk Museum for Bladtegning
Digitalisering af bladtegninger
Bladtegninger har været en vigtig del af pressen og læseoplevelsen siden 1800-tallet. For de fleste avislæsere er bladtegninger også en kærkommen kommentar til aktuelle begivenheder, hvad enten de drejer sig om politik, teaterstykker, retssager eller livet i al almindelighed.
Museet for Dansk Bladtegning har siden 2000 stået for indsamling og registrering af de originale bladtegninger i samarbejde med Det Kongelige Bibliotek.
Ved begyndelsen af 2013 talte samlingen langt over 200.000 originale eksempler på papirkunst af over 200 bladtegnere. Samlingen bliver betragtet som en af de største samlinger af original papirkunst i Europa.
I perioden 2009-2013 var de mange bladtegninger genstand for et omfattende ordnings-, registrerings- og digitaliseringsprojekt. Udvalgte originaler svarende til omkring 25 procent af samlingen blev digitaliseret, så offentligheden kunne søge efter og udforske bladtegningerne med tilhørende oplysningsblad. Digitaliseringen af de mange unikke originaltegninger havde samtidig til formål at bidrage til at bevare den folkelige kunstart og kulturarv for eftertiden.
Tags
Almennytte i øvrigtFAKTA
PROJEKT: Ordning, registrering, digitalisering og formidling af bladtegninger
STED: Det Kongelige Bibliotek, Museet for Dansk Bladtegning
PERIODE: 2009-2013
OMFANG: Ordning af ca. 200 indsamlede samlinger/arkiver på ca. 200.000 tegninger, hvoraf ca. 45.000 udvalgte tegninger registreres og digitaliseres individuelt
STØTTE: 4,8 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden
SE MERE: Det Kongelige Bibliotek

Vesterende og Østerende Ballum er udpeget som enestående kulturmiljøer af Vadehavet Kulturarvsatlas. Foto: Jens Lindhe

Gennem bevaringsindsatsen har cirka 45 husejere fået renoveret det ydre på deres huse. Foto: Jens Lindhe

Vesterende Ballum er koncentreret omkring en større kirke fra 1100-tallet og er en af landets bedst bevarede kirkelandsbyer. Foto: Jens Lindhe

Bølgeeternittage er udskiftet med strå, tilbygninger er revet ned, og uoriginale døre, porte og plastvinduer er erstattet med gode træmaterialer. Foto: Jens Lindhe

Østerende Ballum er en såkaldt ‘slynget vejby’, hvor husene ligger langs et lettere bugtende vejforløb bestemt af terrænet. Foto: Jens Lindhe

Ejendommen Vesterende 18 har fået nyt tag med røde vingetegl i stedet for eternitplader, i gavlen er en garageport tilmuret og dør og luge fornyede. Foto: Jens Lindhe

Ballums huse er placeret i et tydeligt landskabeligt skel mellem geesten og marsken. Foto: Jens Lindhe
Bevaringsindsats i Ballum
I 2007 blev Bevaringsfonden for Vesterende Ballum og Østerende Ballum oprettet med det formål at bevare og vedligeholde byens oprindelige byggestil. Ballum blev samme år udpeget som enestående kulturmiljø med bevaringsværdige karaktertræk af Vadehavet Kulturarvsatlas.
Husene i begge bydele er op til 200 år gamle. Udover deres arkitektoniske kvaliteter er bydelene et eksempel på en oprindelig landsbystruktur, hvor forbindelsen mellem huse og landskab – i dette tilfælde marsken – spiller fornemt sammen. Vesterende Ballum er koncentreret omkring en større kirke fra 1100-tallet og er en af landets bedst bevarede kirkelandsbyer. Et særkende ved byen er de mange huse, som er bygget direkte ind i den lave kirkegårdsmur, så husejerne fra bagsiden af deres ejendomme har frit udsyn til kirkegårdens grave og beplantning.

Husene er bygget direkte ind i den lave kirkegårdsmur, så husejerne fra bagsiden af deres ejendomme har frit udsyn til kirkegården. Foto: Jens Lindhe
Frem mod 2014 fik cirka 45 husejere i Østerende Ballum og Vesterende Ballum renoveret det ydre på deres huse. Renoveringen omfattede blandt andet nedpilning af kviste, udskiftning af bølgeeternittage med strå, nyere tilbygninger i strid med den oprindelige byggestil er revet ned, ligesom uoriginale døre, porte og plastvinduer er erstattet med gode træmaterialer. Dermed er arkitekturen, de kulturhistoriske værdier ved byen samt den unikke sammenhæng mellem bebyggelsen og landskabet bevaret for eftertiden.
Bevaringsfonden blev oprettede i et partnerskab mellem Tønder Kommune, Vadehavet Kulturarvsatlas og A.P. Møller Fonden. De arkitektoniske såvel som landskabelige forhold var afgørende for, at A.P. Møller Fonden støttede den nyoprettede bevaringsfond med 20 millioner kroner.
Tags
Almennytte i øvrigtFAKTA
PROJEKT: Restaurering af huse i landsbyen Ballum
STED: Ballum, ved Vadehavet
PERIODE: 2009-2014
ARKITEKT: ARKITEKT MAA STEFFEN M SØNDERGAARDS TEGNESTUE APS
BYGHERRE: Tønder Kommune i samarbejde med Kulturstyrelsen
STØRRELSE: 84 ha
STØTTE: 20 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden

Efter 20 år på samme sted har ARKEN fået nye omgivelser på Kunstens Ø. Foto: Emma Thunbo

En bred kanal omkring hele museumsgrunden er blevet fyldt med vand. Foto: Thomas Mikkel Jensen

Museet lå førhen et godt stykke fra vandkanten, som dette tidligere luftfoto viser. Foto: ARKEN

Jeppe Heins “Modificeret Social Bænk U” (2008) er et af de værker, der er rykket ud i det nye lagunelandskab. Foto: Torben Petersen

Fra museets restaurant kan man nyde udsigten til stranden. Foto: Hanne Fuglbjerg

Med projektet er strandens dyreliv også rykket helt tæt på. Foto: ARKEN
Vandet omkring ARKEN
Med projektet Kunstens Ø har landskabet omkring kunstmuseet ARKEN undergået en vidtgående transformation. Rundt om hele museumsbygningen er der udgravet en bred kanal, der er blevet fyldt med vand fra den nærliggende Jægersø og hermed omskabt museumsgrunden til en ø, man har adgang til via broer.

Flere broer leder de besøgende over vandet. Foto: Torben Petersen
Klitområdet, der hidtil har ligget udstrakt bag museet imellem parkeringsområdet og havet, er trukket helt ind omkring bygningen og blevet det mest dominerende landskabelige udtryk beplantet med strandens vekslende vegetation. Af dette følger et øget dyreliv lige uden for museets vinduer, hvorfra gæsterne kan følge strandens forskellige fuglearter, harer og agerhøns på nært hold. Kunstens Ø etablerer således en logisk forbindelse mellem ARKENs udformning som et strandet skib og museumsbygningens unikke omgivelser.
Ambitionen bag Kunstens Ø har blandt andet været at skabe rammer, der engagerer, og som udgør en enestående kulturattraktion på Vestegnen.
Om ARKEN
Kunstmuseet ARKEN besøges årligt af omkring 200.000 gæster, udstillingerne dækker både national og international kunst, og museets egen samling indeholder mere end 400 værker af primært danske, nordiske og internationale samtidskunstnere fra perioden efter 1990.
Tags
Almennytte i øvrigtFAKTA
PROJEKT: Fornyelse af landskab omkring museum
STED: ARKEN, Ishøj
PERIODE: 2014-2015
ENTREPRENØR: Barslund
ARKITEKT: Arkitekt- og planlægningsfirmaet Møller og Grønborg
LANDSKABSARKITEKT: Schul Landskabsarkitekter
BYGHERRE: ARKEN
STØTTE: 28 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden
SE MERE: ARKEN Museet for Moderne Kunst

En verden af farver afsløres i Ny Carlsberg Glyptoteks udstilling om antik skulptur. Man møder bl.a. kejser Caligula i flere versioner. Foto: Ana Cecilia Gonzales

Museets egen Løve fra Loutraki er rekonstrueret med den fjerde dimension, som de oprindelige farver udgør i oplevelsen af skulpturerne. Foto: Ole Haupt

Løven som den ser ud i dag uden farverne. Foto: Ole Haupt

Udstillingen byder på værker fra nogle af verdens største oldtidssamlinger. Foto: Ana Cecilia Gonzales

En amazonefigur (t.v.) med sensationelt intakt bemaling udstilles for første gang. T.h. Zeus med farvespor i bl.a. skægget. Foto: Soprintendenza di Napoli e Pompei / Ole Haupt

Krigerhovedet fra ca. 480 f.v.t. er et eksempel på den banebrydende forskning, der ligger til grund for udstillingen. Foto: Ana Cecilia Gonzales

Her har man med bl.a. ultraviolet lys rekonstrueret hjelmens netlignende bemaling, fra mønstrets enkeltdele til den rigtige blå farve. Foto: Ana Cecilia Gonzales

Også en rekonstrueret pansertorso er langt fra de hvide og distante marmorskulpturer, man er vant til at møde på museerne. Foto: Stiftung Archäologie

Antikken i Farver kan ses frem til 7. december 2014. Foto: Ana Cecilia Gonzales
Antikken var i farver
Siden slutningen af 1800-tallet har det været kendt blandt arkæologer, at skulpturer i antikkens Grækenland og Rom slet ikke fremtrådte hvide i deres samtid. Tværtimod var de belagt med farver, og det gælder også for blandt andet relieffer på templer og sarkofager, samt portrætbuster. Alligevel er antikkens hvide og distante marmorskulpturer blevet hyldet som udtryk for højdepunktet i europæisk kunst i det 20. århundrede.
Det har været kontroversielt og omdiskuteret, at der vitterlig var tale om polykrome skulpturer, som man betegner de farvede skulpturer. Bevismaterialet var spinkelt, fordi farverne ikke var holdbare over de mange århundreder. Desuden blev skulpturer i en lang periode afvasket og somme tider skrubbet og afsyret, inden de blev solgt til museer. Først fra 1980’erne har man for alvor forsket i antikkens farvepalet takket være nye tekniske undersøgelsesmuligheder.
Udstillingen Som forvandlet – Antik skulptur i farver på Ny Carlsberg Glyptotek reviderer gammelkendte forestillinger om livet i antikken, og afslører en verden af farver i oldtidens Grækenland og Rom.
Udstillingen byder på værker fra nogle af verdens største oldtidssamlinger. I alt indgår 120 værker fra hele verden, inklusive rekonstruktioner af skulpturer. Udstillingen viser også, hvordan grækerne arbejdede med farve i bronzestatuer ved hjælp af forskellige legeringer og overfladebehandlinger.
Forskning i oprindelig farvebelægning
Mange års forskning i polykromi ligger til grund for udstillingen. Tværvidenskabeligt samarbejde mellem arkæologer, klassiske filologer, historikere og eksperter inden for konserveringsvidenskab, kemi, fysik og geologi har vristet overraskende viden ud af skulpturerne om deres oprindelige farvebelægning. Ved hjælp af forskellige avancerede teknikker er omkring 55 af Glyptotekets samling af over 1.100 græske og romerske stenskulpturer minutiøst gennemgået for spor af farvepigmenter og bladguld, og hver eneste skulptur har vist sig at være bemalet.
Udstillingen er blandt andet gennemført med en donation fra A.P. Møller Fonden.
Tags
Almennytte i øvrigtPROJEKT: Gennemførelse af udstilling
STED: Ny Carlsberg Glyptotek
TITEL: Som Forvandlet – Antik skulptur i farver
PERIODE: 2014
ANTAL VÆRKER: 120
STØTTE: 1,9 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden
SE MERE: Ny Carlsberg Glyptotek

Frederik V’s rytterstatue står som et samlende midtpunkt på Amalienborg Slotsplads og regnes for en af verdens bedste rytterstatuer. Foto: jens Lindhe

Tidens tand havde gnavet dybt i monumentet fra 1700-tallet, da A.P. Møller Fonden i 1997 skænkede restaurering og afstøbning af statuen. Foto: Jens Lindhe

Både selve statuen, den marmorbeklædte piedestal og flisebelægning blev restaureret for at sikre klenodiet. Foto: Jens Lindhe

Efter den første nyrestaurering opstod der pletvise gule misfarvninger af marmoret, som viste de sig at stamme fra blyelementer i konstruktionen. Foto: Mette Marciniak, SLKE

Den nye marmor med det rette udseende og robusthed fandt man i Carrara-området i Italien. Foto: Lars Kirkeby, SLKE

Monumentets sokkel kunne beklædes med 50 cm tykt marmor igen, denne gang beskyttet mod misfarvninger. Foto: Roberto Fortuna

De dygtigste folk i verden har fulgt marmorarbejdet for at sikre de nye sten, og samtidig er der skabt ny viden inden for feltet. Foto: Jens Lindhe

Efter mange udfordringer står rytterstatuen nu, som den skal på slotspladsen, med et udtryk så tæt på det oprindelige som muligt. Foto: Jens Lindhe
Restaureringen af Frederiks V's rytterstatue
Som et samlende midtpunkt på Amalienborg Slotsplads står Frederik V’s rytterstatue i bronze, præcis hvor Frederiksgadeaksen og Amaliegade krydser hinanden. Monumentet blev skabt i 1700-tallet af den franske billedhugger Jacques-François-Joseph Saly og bliver regnet for en af verdens bedste rytterstatuer. Det 11,5 meter høje kunstværk består af rytterstatue, marmorbeklædt piedestal, trappe og gitter indhegnet af en række stenstøtter, en såkaldt bornerække.
I 1997 skænkede A.P. Møller Fonden restaurering og afstøbning af statuen i anledning af Dronning Margrethe II’s 25-års regeringsjubilæum. Piedestalens marmorbelægning fremstod dengang sort og misfarvet og smuldrede flere steder ved berøring. Det store restaureringsarbejde foregik i perioden 1997-98, og en lang række nationale og internationale fagpersoner var involveret i indsatsen for at sikre det nationale klenodie og genskabe de fysiske rammer omkring rytterstatuen.
Kort efter indvielsen af det nyrestaurerede monument i november 1998 opstod der dog tegn på nedbrud af stenen, som viste sig at stamme fra blyelementer i konstruktionen. Med en ny donation fra A.P. Møller Fonden i 2009 blev hele marmorbelægningen udskiftet med en ny sten med den rette robusthed, som man fandt ved Madielle-bruddet.
I dag står Frederiks V’s rytterstatue med et æstetisk og arkitektonisk udtryk så tæt på Salys oprindelige kunstværk som muligt.
Tags
Almennytte i øvrigtFAKTA
PROJEKT: Restaurering af Frederik V’s Rytterstatue
STED: Amalienborg
PERIODE: 1996-1998, 2009-2011
BYGHERRE: Slots- og Ejendomsstyrelsen
ARKITEKT: Jacques-François-Joseph Saly (1717-1776)
MATERIALE: 200 ton marmor fra Carrara, Italien
STØTTE: 17 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden

En 9 meter bred trappe forbinder ikke skolens etager, samtidig med den er et naturligt opholds- og samlingssted i den store, lyse aula. Foto: Poul Ib Henriksen

Fra aulaen fører trappen op til et åbent bibliotek og videre til skolens videnscenter på 1. sal. Foto: Poul Ib Henriksen

Kunstneren Olafur Eliasson står bag lysskulpturen “Tellurium” i skolens aula. Foto: Studio Olafur Eliasson

“Tellurium” er en fortolkning af solsystemet, hvor hver af planeterne er sammensat af geometriske grundformer. Foto: Poul Ib Henriksen

A.P. Møller Skolen er placeret på naturskøn grund med udsigt til Slesvig by, domkirken og floden Slien. Foto: Julian Weyer

I 2010 vandt skolen den prestigiøse RIBA (Royal Institute of British Architects) European Award for sit design. Foto: Julian Weyer

Bygningen har dobbelte facader, yderst i gul tegl og inderst i glas og granit. Det skrå tag er med til at regulere akustikken. Foto: Poul Ib Henriksen

Overalt i bygningen er der arbejdet for at skabe så god akustik som muligt – og dermed de bedste rum for læring. Foto: Julian Weyer

Der er ingen lukkede korridorer som på traditionelle skoler. Via en balkon vender alle klasser ud mod det store fællesrum. Foto: Michael van Osten

På første og anden sal er der opsat locker-skabe a la amerikansk high school, hvor hver elev har sit eget private skab. Foto: Poul Ib Henriksen

Arkitekterne har ønsket at give eleverne nogle rammer, der går ud over, hvad man normalt forestiller sig, at en skole kan være. Foto: Kessler & Krämer
A.P. Møller Skolen
A.P. Møller Skolen ligger på “Auf der Freiheit” i Schleswig, ca. 45 km syd for den dansk-tyske grænse. Huset rummer både en fællesskoleafdeling (7. til 10. klasse) og en gymnasieafdeling (11. til 13. klasse).
A.P. Møller Skolen er en gave til det danske mindretal i Sydslesvig fra A.P. Møller Fonden og blev indviet i 2008 efter en donation på 420 mio. kroner.
Skolen er en såkaldt fællesskole med gymnasial overbygning og hører under Dansk Skoleforening for Sydslesvig, der via egne skoler og daginstitutioner sikrer det danske mindretals børn og unge læring og udvikling. De danske skoler er ikke sprogskoler, men formidler dansk sprog og kultur til medlemmerne af det danske mindretal. A. P. Møller Skolens sprog er således dansk, hvilket blandt andet betyder at lærerne taler dansk og at der undervises på dansk. Mange af eleverne kommer fra ikke-boglige hjem.
De knap 15.000 kvadratmeter er tegnet af det danske arkitektfirma C.F. Møller Architects. Og der er plads til over 600 elever på skolen.
Skolen lever op til krav fra både det danske skolesystem og det slesvig-holstenske skolesystem. Det betyder, at der i skolens arkitektur er taget højde for begge systemer, og bygningen er formet som en hybrid mellem de to.
Arkitekturen er åben og midt i det store atrium har den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson stået for værket Tellurium, som opfanger lysets stråler og reflekterer dem vidt omkring i det store rum. Det store åbne rum og klasselokalerne fungerer som forbundne kar, hvor undervisning kan foregå begge steder samtidig og derfor er der arbejdet aktivt med akustikken på skolen.
PROJEKT: Opførelse af A.P. Møller Skolen
STED: Ved indfjorden Slien, Slesvig
PERIODE: 2006-2008
ARKITEKT: C.F. Møller Architects
LANDSKABSARKITEKT: Kessler & Krämer
KUNSTNER: Olafur Eliasson
BYGHERRE: A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal
STØRRELSE: 14.540 m2
KAPACITET: 625 elever
STØTTE: 420 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden
SE MERE: A.P. Møller Skolen og C.F. Møller Architects

Louisiana erhvervede A Closer Grand Canyon i 2007. Foto: Louisiana Museum of Modern Art © David Hockney

Med maleriet fik museet et enestående værk til samlingen. Foto: Louisiana Museum of Modern Art © David Hockney

Panoramaet er en fortolkning af et landskab i Arizona. Foto (detalje): Richard Schmidt / Louisiana Museum of Modern Art © David Hockney

Maleriet har været ophængt i forskellige sammenhænge, her i 2011. Foto: Louisiana Museum of Modern Art © David Hockney
A Closer Grand Canyon
I 2007 kunne Louisiana erhverve sig kunstværket A Closer Grand Canyon af den britiske billedkunstner David Hockney. Det over 14 kvadratmeter store maleri fra 1998 (205,5 x 744 cm) består af 60 mindre lærreder, malet enkeltvis og derefter kombineret i et sammenhængende panoramisk motiv.
De 60 felter er indbyrdes forskellige, nogle nærmer sig det abstrakte, mens andre er yderst konkrete i deres figurative billedsprog. I fællesskab udgør felterne et indeks over kunstnerens karakteristiske udtryksmåder, som man finder dem i hans andre værker, fra prikker, skravering og strøg til mætning og konturering.
I David Hockneys kunstneriske fortolkning af det amerikanske landskab changerer farvepaletten fra dybrød, brun og orange over pink og gul-beige til et utal af grønlige nuancer. Farvevalget underbygger oplevelsen af terrænets vekslende former, dets niveauforskelle og helt ubegribelige afstande.
Med erhvervelse af A Closer Grand Canyon har Louisiana ikke blot fået et enestående værk og hermed indfriet sine ambitioner om, at markante udstillinger skal sætte sig spor i samlingen. Værket giver også kunstmuseet nye muligheder – Qua David Hockneys internationale renommé og billedets status af hovedværk er det attraktivt for andre museer at have kortvarigt til låns i forbindelse med relevante udstillinger. Til gengæld for udlånet kan Louisiana låne kunst hjem til museet og ad den vej tilbyde sine mange gæster at stifte bekendtskab med værker og kunstnere, der ikke tidligere har været udstillet på museet.
Om David Hockneys værk A Closer Grand Canyon, 1998:
Olie på 60 lærreder (a 40,6 x 61 cm), samlet mål 207 x 744 cm
© David Hockney, Louisiana Museum of Modern Art
Tags
Almennytte i øvrigtFAKTA
PROJEKT: Anskaffelse af ‘A Closer Grand Canyon’
KUNSTNER: David Hockney, f. 1937 Bradford, England
PERIODE: 2007
BEVILLINGSHAVER: Louisiana, Humlebæk
STØTTE: 31 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden
STØRRELSE: 14 m2 (ca. 2 x 7 m)
LÆS MERE: Louisiana Channel
Digitalisering af færøsk tv
Digitalisering af gamle tv-bånd sikrer færøsk kulturarv for eftertiden

En del digitaliserede udsendelser kan allerede ses på nettet. F.eks. "Soleiðis liva tey enn" fra 1987, hvor en reporter taler med indbyggerne i en bygd om blandt andet fåretransport med båd og kartning af uld. Foto: KVF.fo
Kringvarp Færoyas (Færøernes TV og Radio) gamle tv-bånd gemmer på unik viden om samfundets tilblivelse og historie, herunder gamle fiskeri- og fangstmetoder, vejrets påvirkning på hverdagen og den færøske kultur samt optagelser af livet på småøer og i bygder, der lå meget isolerede inden nutidens transportmuligheder.
Men den unikke kulturarv, der ligger på de over 13.000 bånd, er truet, fordi holdbarheden er begrænset og der ikke længere produceres videoafspillere. Et stort digitaliseringsprojekt er derfor igangsat for at sikre det bevaringsværdige materiale, som er optaget fra 1984 og frem til indførelsen af digital teknologi.
Digitaliseringen af de mange bånd skal give offentligheden adgang til alle udsendelserne, når projektet er afsluttet i 2021. Digitalisering af tv-arkivet er en del af et projekt, som blandt andet også omfatter digitalisering af over 26.000 radiobånd og 500.000 nyheder på papir. Denne del er finansieret via den færøske finanslov, og materialet bliver også tilgængelig online.
Tags
Almennytte i øvrigtPROJEKT: Digitalisering/publicering af færøske tv-udsendelser
PERIODE: 2017-2021
PROJEKTEJER: Kringvarp Føroya
OMFANG: 13.735 tv-bånd
STØTTE: 5 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden
ANDEN FINANSIERING: Den færøske stat dækker omkostninger til digitalisering af radiobånd og nyheder bevaret på papir.
SE MERE: Kringvarp Føroya

Kunsten i Aalborg. Foto: Allan Toft

Marmorfacaden er blevet udskiftet ifm. renoveringen. Foto: Lisette Hedegaard

Kunsten har fået anlagt en mørklagt udstillingshal. Foto: Anders Sune Berg
Kunsten - Museum of Modern Art
Kunstens hvide marmorbygning fra 1972 er tegnet af den verdensberømte finske arkitekt Alvar Aalto, assisteret af sin hustru Elisa Aalto og den danske arkitekt Jean-Jacques Baruël. Bygningen er Alvar Aaltos eneste museumsbygning uden for Finland.
På Kunsten kan opleves dansk og international kunst fra 1900-tallet og frem. Værkerne er dels fra museets egen samling med over 4000 værker, dels fra løbende særudstillinger.
I perioden 2014-2016 gennemgik Kunsten en omfattende restaurering og revitalisering. Den gennemgribende restaurering af såvel det udvendige som indvendige blev gennemført med stor respekt for den fredede museumsbygning. Restaureringen bestod blandt andet af udskiftning af den hvide marmorfacade, fordi fugt og temperaturudsving fik den til at smuldre. I forbindelse med restaureringen blev der anlagt en ny udstillingssal på cirka 600 m2, som kan lyssættes og iscenesættes efter behov, værksteder til børn, undervisningslokaler, et nyt ankomstområde, nye toiletfaciliteter, café og butik.
Bygningen fik også et nyt underjordisk magasin med klimastyring og en række funktionelle og sikkerhedsmæssige opgraderinger. Museet har i dag den højeste sikkerhedsklassificering efter internationale standarder.
Museets store skulpturpark blev også renoveret, og den oprindelige landskabsidé om at kontrastere bygningens skarpe arkitektoniske linjer og parkens vegetation blev styrket.
Andre bevillinger
I 2017 bevilgede A.P. Møller Fonden 5 mio. kroner til nye ovenlysvinduer på Kunsten, da de gamle var utætte.
Den 4. marts 2022 åbnede Kunsten dørene til udstillingen MARMOR. Udstillingen er en del af fejringen af 50-året for Alvar Aaltos museumsbygning. Gennem en bred vifte af kunstværker fra ind- og udland sætter udstillingen fokus på, hvordan marmor som et traditionsbundet materiale forarbejdes, forstås og fortolkes i samtidskunsten samt hvilken betydning marmor som materiale har for det indhold, som et kunstværk bærer med sig ud i verden. I udstillingen kan man opleve værker af blandt andet Auguste Rodin, Bertel Thorvaldsen, Asger Jorn, Barbara Hepworth og Louise Bourgeois. A.P. Møller Fonden har bevilget 3,9 mio. kroner til udstillingen, som kunne opleves frem til 21. august 2022.
Tags
Almennytte i øvrigtFAKTA
PROJEKT: Restaurering og revitalisering af kunstmuseum
STED: Kunsten – Museum of Modern Art i Aalborg
PERIODE: 2014-2016
BYGHERRE: Kunsten i Aalborg
ARKITEKT/TOTALRÅDGIVER: Erik Møller Arkitekter i samarbejde med TRANSFORM og Ingeniørfirmaet Søren Jensen
LANDSKABSARKITEKT: GHB
AREAL: 7.765 m2
SAMLING: ca. 4.000 værker
STØTTE: 50 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden
ANDEN STØTTE: Det Obelske Familiefond, Ferdinand Sallings Mindefond, Herman Sallings Fond, Aalborg Kommune
SE MERE: KUNSTEN

Med forskudte etager i perforeret aluminium ovenpå Tuborgs gamle tappehal står det nye Experimentarium som et markant og moderne byggeri. Foto: Adam Mørk

Det nye Experimentarium. Foto: Adam Mørk

I indgangshallen møder gæsterne den kobberbeklædte Helixtrappe, svunget med inspiration fra DNA-strengens struktur. Foto: Adam Mørk

Det nye Experimentarium har fordoblet sit udstillingsareal. Foto: Adam Mørk
Experimentarium
Nyombyggede Experimentarium er science center i verdensklasse med 16 spritnye udstillinger
Siden 1991 har Experimentarium haft til huse i den gamle sodavandstappehal i Tuborg Havn i Hellerup. Science centeret har siden begyndelsen haft stor succes med at skabe udstillinger, der bygger bro mellem naturvidenskab og læring. Bygningens fysiske rammer satte dog begrænsninger for centrets visioner for fremtiden. Bygningen gennemgik derfor en omfattende renovering og udvidelse, der blev afsluttet i 2017.
Det nye Experimentarium står i dag som en moderne og arkitektonisk bygning, hvis bygningsudtryk er synligt forankret i sin industrihistoriske arv.
Efter ombygningerne er udstillingsarealet fordoblet. På de nu 9.000 m2 finder man 16 forskellige udstillinger om alt fra videnskab bag sæbebobler til verdenshandel, skibstrafik og olieudvinding samt en ny interaktiv bevægelsesbiograf baseret på bevægelsessensorer, der inspirerer til fysisk aktivitet.
Bygningens indre er omstruktureret, så der blandt andet er sikret de mest optimale og fleksible rammer for varierende udstillinger. Samtidig er der tilføjet forskudte etager beklædt med perforeret aluminium. Der er lagt vægt på at skabe et godt flow gennem den 135 meter lange bygnings forskellige udstillinger. I bygningens to atrier medvirker to nye, spektakulære trapper i hver sin ende af udstillingshallen til, at publikum nemt kan bevæge sig rundt mellem Experimentariums mange faciliteter.
Den omfattende udvidelse af Experimentarium har som målsætning at gøre endnu flere klogere på naturvidenskabens metoder, resultater og betydning for den samfundsmæssige udvikling.
Tags
Almennytte i øvrigtFAKTA
PROJEKT: Udvidelse og modernisering af bygning
STED: Experimentarium, København
PERIODE: 2014-2017
BYGHERRE: Ejendomsselskabet Experimentarium A/S
ARKITEKT: CEBRA A/S
BYGHERRERÅDGIVER: Elgaard Architecture, Rambøll
STØRRELSE: 26.850 m2
STØTTE: 245 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden, samt støtte til uddannelse af personale til udstillingerne “Havnen” og “Energizonen”
ANDEN STØTTE: i alt 578 mio. kr. fra fonde og virksomheder
SE MERE: Experimentarium

Enghaveparken er blevet renoveret som led i en omfattende skybrudssikring. Foto: Jens Lindhe

Arne Jacobsens to læskure er blevet renoveret. Foto: Jens Lindhe

Musikpavillonen er restaureret og det originale kobbertag er bevaret. Foto: Jens Lindhe

Et relief i hvælvingen, den eneste dekoration i musikpavillonen, er også renoveret. Foto: Jens Lindhe

Enghaveparken har fået en hockeybane, der også fungerer som skybrudssikring. Foto: Jens Lindhe

Ved hovedindgangen er to pavilloner genopført efter de originale tegninger. Foto: Jens Lindhe
Enghaveparken
Enghaveparken har siden 1929 været en vigtig grøn oase på Vesterbro. Parken er i perioden 2014-2016 blevet renoveret og omlagt, så den i dag også fungerer som skybrudssikring ved at opsamle regnvand i et nyt underjordisk reservoir og en forsænket hockeybane.
Som led i renoveringsprojektet blev der også foretaget restaurering af parkens musikpavillon, de to flankerende læskure med spåntag og espalier og de oprindelige fem indgangspartier samt tilføjelse af to nye, som i form og materiale korresponderer med de øvrige.
Den danske arkitekt Arne Jacobsen har været med til at udforme Vesterbros oase. I 1928 blev han som nyuddannet arkitekt ansat hos Københavns Stadsarkitekt. Her fik han ansvaret for at udforme bygningselementerne til Enghaveparken, som på det tidspunkt var ved at blive anlagt. Ud over musikpavillon og læskure stod den unge arkitekt for at lave parkens fem indgangspartier, samt to butiksboder, der blev revet ned i 1970 på grund af slitage.
Tags
Almennytte i øvrigtFAKTA
PROJEKT: Bygningsrenovering og etablering af nye indgange
STED: Enghaveparken, København
PERIODE: 2014-16
BYGHERRE: Københavns Kommune
RÅDGIVENDE ARKITEKT: Bente Lange Arkitekter
RÅDGIVENDE INGENIØR: Eduard Troelsgaard Rådgivende Ingeniør A/S
STØTTE: 10,9 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden
SE MERE: Københavns Stadsarkiv

Brorfelde Observatorium blev etableret fra 1947 til 1964, da Københavns Universitet havde brug for et nyt sted at kigge på stjerner. Foto: Martin Lladó

Det historiske anlæg ligger på en høj bakke i De Sjællandske Alper ved Holbæk. Foto: Joe Kniesek

Fredede og restaurerede murstensbyggerier danner ramme om det nye oplevelsescenter. Foto: Martin Lladó

Hovedbygningen er ført tilbage til det oprindelige udtryk med bl.a. træbeklædte vægge. Foto: Martin Lladó

Hvert rum har vist sig at have sin egen originale farvepalet, som f.eks. orange vægge. Foto: Martin Lladó

Runde udkigsvinduer er en af de fine arkitektoniske detaljer, som møder besøgende. Foto: Joe Kniesek

En ny sovesal på første sal med plads til 35 elever kan bruges til lejrskoler. Foto: Martin Lladó

Brorfelde var berømt for at bygge instrumenter, og gæster kan naturligvis opleve fortidens kikkertmageri. Foto: Joe Kniesek
Brorfelde Observatorium
I et kuperet istidslandskab syd for Holbæk ligger det historiske Brorfelde Observatorium. Observatoriet blev opført i perioden 1953-1964 af arkitekt Kaj Gottlob og landskabsarkitekt Georg Georgsen. Frem til 1996 spillede Brorfelde Observatorium en central rolle i den danske og internationale forståelse af astronomi, særligt inden for kombination af astronomisk ekspertise og instrumentudvikling. I dag er bygningerne, landskabet og – som noget ganske unikt – mørket fredet.
En donation fra hhv. A.P. Møller Fonden og Nordea-fonden gjorde, at Holbæk Kommune i 2013 kunne erhverve Brorfelde Observatorium og de tilhørende bygninger og jord for at omdanne stedet til et naturvidenskabeligt opdagelsescenter.
I 2014-16 gennemgik observatoriet en gennemgribende istandsættelse, ombygning og funktionsændring af hovedbygningen og to tidligere tjenesteboliger, og et klimavenligt jordvarmeanlæg blev etableret for hele bygningsanlægget på i alt 11 bygninger. Dertil blev der blandt andet skabt en sovesal til lejrskolebrug, foredragslokale og andre mødelokaler. Projektets omdrejningspunkt har været at bevare stedets unikke stemning og karakter, samt bygningernes mange velbevarede detaljer.
I dag rummer stedet et opdagelsescenter med levende formidling af astronomi og naturvidenskab til besøgende i alle aldre, samt arbejdende værksteder, udstillings-, formidlings- og lejrskolefaciliteter.
Tags
Almennytte i øvrigtFOKUS
PROJEKT: Bevaring og udvikling af Brorfelde Observatorium
STED: Brorfelde ved Holbæk
PROJEKTANSVARLIG: Holbæk Kommune
PERIODE: 2014-2016
STØTTE: 10 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden
ANDEN STØTTE: Nordea Fonden
SE MERE: Brorfelde Observatorium